Denní glosa: Nokia a její Nový Brouk

Svět spotřební elektroniky se tento týden dychtivě oblízl, když finská firma HMD Global vrhla na trh staronový telefon (tím myslím telefon, ne malý počítač bez klávesnice ve tvaru placky) Nokia 3310.
Zasvěcení vědí, že HMD koupila práva na prodej věcí označených "Nokia" od Microsoftu. Firma, která ještě v roce 2009 prodala 432 milionů telefonů (včetně multifunkčních placek), zatímco Apple pouhých 20 milionů, již neexistuje.
Telefon 3310 si získal oblibu, protože nestál zbytečnou hromadu peněz a dělal, co měl, tedy telefonoval a posílal SMS. Činil tak spolehlivě a bez nároku na dobíjení každé tři hodiny. Jeho vzkříšení je podobné Novému Brouku od Volkswagenu - design mírně připomínající populární originál, nějaká hejblátka - pardon, funkcionality - navíc plus přirážka na ceně.
Především však nová 3310 dala kdekomu prostor pro memorábl výrok. "Značka Nokia má přes 150 let tradice, která z ní činí autentický, odlišný zážitek," řekl třeba Pekka Rantala, šéf marketingu HMD Global. (Severský původ vás před marketingózou zjevně neochrání.) "Fakt, že 'nechytrý' telefon za 49 eur dokáže vyvolat tolik rozruchu, je krutou obžalobou současného stavu trhu se smartphony," řekl zase Ben Wood, analytik přes mobilní věci v dresu CCS Insight. "Pokud se tento telefon na trhu uchytí, bude to znamenat kulturní posun," přisadil si Ednyfed Tappy z londýnské reklamní agentury Flamingo.
V překladu: Do auta se také nechodíte koupat, pouze po něm chcete, aby vás dovezlo k vodě a neotravovalo u toho. Třeba někteří lidé zjišťují, že mít telefon nikoli na milion věcí, nýbrž na telefonování, je docela fajn, ačkoli Steve Jobs a jeho pohrobci tvrdili a tvrdí opak. I když to je asi příliš mnoho optimismu najednou.