Denní glosa: Stáří vpřed!

Po dvou či třech desetiletích všemožného typu stagnace se Japonsko opět dostává na špičku vývoje potřebného světového know-how. Jen tentokrát nejde o spotřební elektroniku nebo o auta, nýbrž o marketingový přístup k jediné rostoucí demografické skupině. Tou jsou důchodci.
V Japonsku se prodává více plenek pro dospělé než pro děti. No vidíte to. Seniorský trh o hodnotě odhadované až na 900 miliard dolarů si vyžaduje i další vymoženosti – nakupování přes obyčejný telefon namísto přes internet, zvláštní seniorskou řadu spotřební elektroniky (tak přece jen!) od Panasoniku nebo třeba zpomalené eskalátory v obchodních domech.
Na rozdíl od mnoha jiných módních trendů a vln nachází tento boom seniorského marketingu oporu v realitě. Více než čtvrtina obyvatel země vycházejícího slunce je starší 65 let a porodnost stále klesá. Z toho lze usuzovat, že ostatní podobně postižené země, vyspělé či nikoli (zvláště citelně zasahuje demografická krize například Německo a Tádžikistán), se budou moci od Japonců opět učit. Dokud to nebude jedno.