Slovenská vláda chce znovu zapojit investory do výstavby dálnic

Slovenská vláda oprášila plány na zapojení soukromých investorů do výstavby dálnic. Prostřednictvím takzvaných projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP) se mají financovat silniční úseky v okolí Bratislavy, kde má stát podle ministerstva dopravy omezené možnosti využití peněz z fondů EU na infrastrukturní projekty.
Na Slovensku se v minulosti uskutečnil pouze jeden PPP projekt, prostřednictvím kterého se postavilo přes 50 kilometrů rychlostní silnice na jižním a středním Slovensku. Hlavním dodavatelem stavebních prací byla společnost Granvia Construction, která je dceřinou firmou české Eurovia CS. Od dalších plánovaných staveb prostřednictvím PPP slovenská vláda ustoupila po propuknutí globální ekonomické krize, kvůli které firmy nedokázaly zajistit financování projektů.
Nově by se soukromí investoři měli zapojit do výstavby obchvatu Bratislavy, jakož i do výstavby rychlostní silnice ze slovenské metropole na jih Slovenska. Stavební náklady ministerstvo dopravy odhadlo na 1,3 miliardy eur. Úřad oznámil, že připravuje veřejnou soutěž na výběr poradce a po jejím dokončení bude následovat tendr na samotného partnera vlády v projektu.
Bratislavě, která v rámci EU patří k nejrozvinutějším regionům, chybí silniční obchvat, jenž by odlehčil metropoli od tranzitní dopravy. Stávající městská magistrála, kterou využívají také automobily směřující do Maďarska, Rakouska nebo Česka, je často přetížena a v dopravní špičce se na ní vytvářejí zácpy.
U projektu PPP soukromá firma silnici postaví a odpovídá za její údržbu, stát jí investici postupně splácí. Někteří odborníci upozorňují, že první dokončený projekt PPP na výstavbu rychlostní silnice na jižním a středním Slovensku se prodražil a že v zaostalejších regionech je pro stát finančně výhodnější stavět dálnice s využitím peněz z unijních fondů.
Zdroj: ČTK