US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

Maloobchodní tržby v Česku v prosinci vzrostly více, než se čekalo

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 4,2 %, bez očištění o 5,9 %. Tržby rostly v motoristickém segmentu i v samotném maloobchodě. Za celý rok 2014 se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 5,4 %.

Trh očekával meziroční růst maloobchodních tržeb o 5,5 %. Po očištění o vliv pracovních dní, což byl hlavní důvod listopadového zpomalení, byl růst v prosinci 4,2%, tedy na srovnatelné úrovni jako minulý měsíc (listopad +4,1 %, říjen +7,5 %). Na meziroční srovnání v listopadu a prosinci však již působí i efekt vyšší srovnávací základny, jelikož maloobchodní tržby ke konci roku 2013 rostly nejrychleji v roce 2013 (listopad +6,5 %, prosinec +5,6 %), a to i z důvodu zvýšených prodejů po listopadové intervenci ČNB.

Na rozdíl od předešlých měsíců přispěl k meziročnímu růstu tržeb podstatně méně motoristický segment (příspěvek 1,6 procentního bodu), nejvyšší příspěvek tak tradičně v prosinci připadal na maloobchod s nepotravinářským zbožím (2,6 bodu). Dle ČSÚ rostly tržby nejvíce z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,8 %) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (o 19,2 %).

"Prosincová dynamika maloobchodních tržeb byla tak dle očekávání po slabším listopadu příznivější a nadále potvrzuje příznivý spotřebitelský sentiment. Maloobchodní tržby za celý rok 2014 vzrostly meziročně o 5,4 % a zaznamenaly nejvyšší růst od roku 2007 (v roce 2013 +1,1 %, 2012 -0,9 %, 2008 +3,1%, 2007: +10,1 %). Tržby tak potvrzují náš názor, že obavy z dalšího zvyšování intervenční hladiny ČNB jsou zatím předčasné," uvedl hlavní ekonom ING pro ČR Jakub Seidler.


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel (CZ-NACE 45+47) se snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,2 %, bez očištění se zvýšily o 5,9 %. Na zvýšení tržeb se podílel jak motoristický segment, tak samotný maloobchod. Meziroční vývoj byl ovlivněn také o jeden den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2014 oproti prosinci 2013.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčně o 3,0 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 3,2 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,5 %, v tom za opravy o 5,6 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,7 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,6 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 5,8 %, v tom za pohonné hmoty o 13,6 %, za nepotravinářské zboží o 6,5 % a za potraviny o 2,8 %.

Nejvíce rostly tržby z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,8 %) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (o 19,2 %). K celkovému růstu přispěl také maloobchod s výrobky pro domácnost (o 4,4 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 3,8 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 3,6 %) a s oděvy a obuví (o 2,9 %). Vyšší tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,1 %) byly ovlivněny především růstem tržeb velkých podniků. Nižší tržby naopak zaznamenaly specializované prodejny potravin (o 0,7 %).

Za celý rok 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu (CZ-NACE 45+47) zvýšily reálně meziročně o 5,4 %. Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu.

V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 %, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 % a za opravy o 9,6 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 2,8 %. Kromě listopadu překročily tržby ve všech měsících roku 2014 úroveň srovnatelného období 2013. Nejméně rostly v 1. čtvrtletí (o 2,2 %) a nejvíce ve 4. čtvrtletí (o 3,5 %). Tržby za nepotravinářské zboží celoročně vzrostly o 4,3 %, za pohonné hmoty o 1,7 % a za potraviny o 1,3 %. Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 19,7 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 17,2 %), dále za výrobky pro domácnost (o 4,3 %), za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 4,1 %) a za oděvy a obuv (o 3,7 %). Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží (o 2,6 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2014 činil 100,4 %.

Zdroj: ČSÚ

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie