US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

Drážní úřad rozhodne o vstupu RegioJetu na trať do Bratislavy

Drážní úřad bude rozhodovat o právu na vstup soukromého dopravce na železniční trať v Česku. Proti vstupu RegioJetu Radima Jančury na trať Praha-Brno-Bratislava se na regulační orgán obrátily České dráhy, které na trase mezi Prahou a Brnem provozují vlaky objednané státem. Drážní úřad bude posuzovat, zda vstupem dalšího dopravce na tuto trasu nedojde k ohrožení služeb v rámci vnitrostátní dopravy. ČTK to řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle RegioJetu stát jeho vstupem na trať ušetří.

Redakce IW
Redakce IW
12. 6. 2016 | 11:44
Doprava

"V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu. Předpoklad termínu rozhodnutí je v průběhu srpna," uvedl Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.

Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). "ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září," uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.

Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti má za cíl ochranu peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Obecně totiž dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda uvedené riziko nehrozí u uvedeného železničního spojení.

RegioJet v neděli napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené provozní koncepty vlaků. Jednak jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků, jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků bez nároku na dotace chce RegioJet převzít.

Firma navíc plánuje prodloužení trasy těchto spojů s tím, že jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. "Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha-Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu. České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. "Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá," řekl v neděli ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.

Zdroj: ČTK

Česká republikaDopravaSlovensko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie