Drážní úřad rozhodne o vstupu RegioJetu na trať do Bratislavy

Drážní úřad bude rozhodovat o právu na vstup soukromého dopravce na železniční trať v Česku. Proti vstupu RegioJetu Radima Jančury na trať Praha-Brno-Bratislava se na regulační orgán obrátily České dráhy, které na trase mezi Prahou a Brnem provozují vlaky objednané státem. Drážní úřad bude posuzovat, zda vstupem dalšího dopravce na tuto trasu nedojde k ohrožení služeb v rámci vnitrostátní dopravy. ČTK to řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle RegioJetu stát jeho vstupem na trať ušetří.
"V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu. Předpoklad termínu rozhodnutí je v průběhu srpna," uvedl Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.
Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). "ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září," uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.
Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti má za cíl ochranu peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Obecně totiž dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda uvedené riziko nehrozí u uvedeného železničního spojení.
RegioJet v neděli napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené provozní koncepty vlaků. Jednak jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků, jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků bez nároku na dotace chce RegioJet převzít.
Firma navíc plánuje prodloužení trasy těchto spojů s tím, že jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. "Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha-Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu. České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. "Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá," řekl v neděli ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.
Zdroj: ČTK