Analytici: Češi mají chuť utrácet, na konci roku šetřit nebudou

Důvěra spotřebitelů sice podle analytiků pozvolna slábne, ale vzhledem k nízké nezaměstnanosti a růstu mezd mají Češi ještě peníze a chuť utrácet. Tržby obchodníků v říjnu zpomalily tempo meziročního růstu na 3,4 procenta ze zářijových revidovaných 7,1 procenta, uvedl v pátek Český statistický úřad. Ekonomové odhadují, že domácnosti v závěru letošního roku příliš šetřit nebudou, avšak příští rok může chování spotřebitelů utlumit zpomalující ekonomika. Významný je rostoucí trend nákupu zboží přes internet.
"V situaci, kdy spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky, se maloobchodu přirozeně daří. Lidé jsou v zásadě stále optimističtí, nezaměstnanost je minimální a mzdy rostou. To vše podporuje ochotu utrácet," uvedl ekonom Komerční banky Michal Brožka.
Dodal však, že se spotřebitelská důvěra z vysokých úrovní trendově snižuje, růst mezd brzdí a nezaměstnanost už nemá kam klesat. Pro letošní rok očekává, že maloobchodní tržby bez prodejů aut porostou tempem 5,2 procenta a v příštím roce zpomalí na 2,9 procent. "V příštím roce by zpomalující ekonomika měla postupně tlumit růst mezd i spotřebitelský sentiment," míní analytik Raiffeisenbank Luboš Růžička.
Vyšší poptávka po zboží a službách však podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka vede k růstu inflace. "Zdražují především potraviny, výrobky pro domácnost a zdravotnické zboží," upozornil.
Pokračující růst maloobchodu v říjnu připisuje analytik Miroslav Novák z Akcenta.cz opět pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku podle něj poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. "Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku. Letos tak lze očekávat růst maloobchodu o necelých pět procent," uvedl Novák.
Vyzdvihl také říjnový růst tržeb internetových prodejců bez ohledu na kalendářní a sezonní vlivy, kdy nákupy přes e-shopy meziročně vzrostly o 16,8 procent a za období leden až říjen o 18,7 procent. Podle analytiků jde o dlouhodobý trend. "Nákupy přes internet a zásilkovou službu umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi jednotlivými obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova a bez front. Díky tomu si tato forma nakupování získává stále větší oblibu," dodal ekonom BHS Křeček.
Zdroj: ČTK