Německo jedná s Airbusem o nesplacených úvěrech kvůli A380

Německo jedná s evropským výrobcem letadel Airbus o nesplacené půjčce 600 milionů eur na vývoj a výrobu obřího letounu A380, uvedla německá vláda. Airbus v polovině února ohlásil konec výroby tohoto stroje, na jehož vývoj získal půjčky od vlád Německa, Francie, Španělska a Británie a tyto úvěry splácel z prodaných letadel. Úvěry jsou centrem dlouhotrvajícího obchodního sporu mezi Evropskou unií a Spojenými státy, které se navzájem obviňují z nelegálních subvencí výroby letadle.
Berlín v roce 2002 půjčil Airbusu na vývoj letadla 942 milionů eur, z nichž byla dosud splacena pouze třetina. O problému s nesplaceným úvěrem v pondělí jako první informovala mediální skupina Funke Mediengruppe, podle které dluh zatíží německé daňové poplatníky. Mluvčí ministerstva hospodářství výši nesplaceného úvěru potvrdila, avšak uvedla, že je zatím předčasné mluvit o tom, jak bude problém vyřešen. "Důsledky analyzujeme a o problému jednáme se společností," citovala ji agentura Reuters.
Airbus oznámil, že největší letadlo pro osobní přepravu na světě přestane vyrábět kvůli nezájmu zákazníků v roce 2021, po pouhých 14 letech provozu. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu Boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším a úspornějším modelům.
Airbus rovněž uvedl, že nebude muset splatit zbývající částky z poskytnutých státních úvěrů na vývoj A380, protože vlády souhlasily s tím, že budou sdílet rizika související s projektem v hodnotě 15 miliard eur. Půjčky byly součástí běžné praktiky, tedy podpory rozvoje nových projektů, poskytované Airbusu čtyřmi evropskými zeměmi, ve kterých má firma továrny. Hlavní podíl na půjčkách má Německo a Francie, podle toho, jak se historicky dělí práce mezi továrny firmy. Francie, Německo a Španělsko vlastní také ve firmě menšinové podíly prostřednictvím státních holdingových firem. Airbus odmítl uvést, kolik má ještě v souvislosti s letounem A380 splatit. Agentura Reuters minulý měsíc uvedla, že částka se odhaduje na zhruba jednu miliardu eur.
Spor mezi EU a Spojenými státy u Světové obchodní organizace (WTO) již trvá 15 let a je největším sporem projednávaným u WTO. Organizace již rozhodla, že půjčky poskytly Airbusu nespravedlivou výhodu, avšak odmítla tvrzení USA, že jsou zakázanou vývozní subvencí, což je nejvážnější kategorie subvencí podle globálních obchodních pravidel. WTO rovněž rozhodla, že i Boeing těžil z nepřípustných dotací.
Spor obou zemí se nyní zaměřuje na odvetné sankce. Evropa tvrdí, že subvence pro A380 vlastně již neexistují, protože výroba letadla se ruší a půjčky by tak neměly být důvodem pro sankce. USA však argumentují, že půjčky, které byly vyplaceny na vývoj A380, již způsobily Boeingu nenapravitelné ztráty z prodeje a sankce jsou tak opodstatněné.
Zdroj: ČTK