Jak se vám (ne)vyplatí penzijní reforma?

Velká penzijní reforma se nezadržitelně blíží. Komu se vyplatí přejít do 2. pilíře? Každý má možnost si spočítat sám, zda se mu přechod (pravděpodobně) vyplatí. K dispozici je "státní" kalkulačka Ministerstva práce a sociálních věcí i soukromá Penzijního fondu Komerční banky. Která je lepší?
Přípravy na penzijní reformu mohou zastavit snad jen předčasné volby, o které ovšem parlamentní většina nemá nejmenší zájem. ODS by tratila, Věci veřejné jsou politicky ztracené již dnes a TOP 09 by sice nejspíše ukrojila z části koláče občanských demokratů, nicméně by neměla s kým vládnout. Nebo by se musela spojit se současnou opozicí. A tak se nezbývá než připravit na chystané změny.
Velká penzijní reforma spočívá na vytvoření 2. pilíře založeného na principu penzijních fondů. Kdo bude chtít tento pilíř využít, "vyvede" (tzv. opt-out) 3 procentní body svého důchodového pojištění do některého z penzijních fondů vedeného u penzijní společnosti. Ty sice ještě nevznikly, ale již mnohé mají podané žádosti o licenci u České národní banky. Nevýhodou je, že další 2 % z vyměřovacího základu pro výpočet sociálního pojištění bude muset zájemce přihodit "ze svého".
Hlavní nevýhody 2. pilíře
Politická rizika
Současná podoba penzijní reformy má řadu chyb na kráse. A bohužel se nejedná o stařecké vrásky zrcadlící životní zkušenosti. Největší z nevýhod je rozhádaná politická scéna, kde více než o dlouhodobý zájem jde o krátkodobé získání voličských hlasů v příštích volbách. A tak koalice prosazuje reformu na desetiletí, kterou opozice hlásá zrušit již po příštích volbách.
"Pokud by vláda silou prosadila povinné vyvádění peněz do soukromých fondů, já bych se vůbec nebránil nechat se inspirovat třeba v orbánovském Maďarsku. Hrozilo zhroucení financí a sáhli k tomu, že soukromé fondy převedli pod stát. Nic jiného takovému státu pak do budoucna nezbude, to je evidentní," hlásal kupříkladu současný poslanec, hejtman a při činu dopadený příjemce úplatku David Rath. A není jediný z opozičních politiků, kdo chce reformní kroky současné vlády po volbách zvrátit.
Politické riziko je největší hrozbou připravovaného penzijního systému. Nemusíme chodit ani do extrémního Maďarska, kde byly soukromé fondy druhého pilíře zkonfiskovány a přičleněny k průběžnému. Vláda tím dostala hotovost na úhradu části dluhů za příslib, že lidé v budoucnu dostanou vyšší důchod z průběžného systému. Stačí se podívat na sousední Slovensko, kde od založení důchodových správcovských společnosti došlo ke změnám pravidel již několikrát.
Nemožnost odchodu a výplata penze
Vedle politických rizik jsou i další nevýhody současné podoby penzijní reformy. Často diskutovanou je nemožnost odchodu ze systému. Jakmile člověk jednou vstoupí do 2. pilíře, už se z něj nedostane. Vstup do penzijního systému je tak svou závažností postaven nad svatbu, z níž lze zákonným způsobem odejít rozvodem.
Odrazující je také způsob výplaty naspořených prostředků. Ty lze získat buď formou doživotní penze, doživotní penze s výplatou pozůstalostní penze po dobu dalších tří let, nebo penze na 20 let. Současná podoba neumožňuje ani částečné jednorázové vyrovnání, přičemž vzhledem ke konstrukci příspěvků by bylo adekvátní umožnit jednorázový výběr 40 % naspořených prostředků včetně zhodnocení odpovídající zvýšeným platbám sociálního pojištění.
Politické riziko v tomto případě hraje také roli "politické naděje". Možnost odchodu i změna způsobu výplaty naspořených prostředků je pouze otázkou změny zákona.
Ekonomická nejistota
Výkonnost penzijních fondů je nejistá. Nikdo neví, jak dobře bude který fond hospodařit, zda klientům vydělá, nebo naopak prodělá peníze. Jistota ale není ani na spořicích účtech, které jsou ze zákona pojištěny Fondem pojištění vkladů. Jejich úrokové sazby nepokryjí ani míru inflace, která tvoří velmi nejistou složku nákladů držení peněz na účtech.
A tak například v roce 2008 s mírou inflace 6,3 % a zhodnocením vkladů kolem 2 % činila čistá reálná ztráta přibližně 4,5 %. I v letošním roce, kdy se inflace pohybuje na úrovni kolem 3,5 %, jsou spořicí účty ztrátové.
Záruku zhodnocení nikdo nedá, a ani nemůže. Proto veškeré propočty jsou pouze odhady na základě současných pravidel důchodového systému a očekávaného průměrného zhodnocení.
Kalkulačky vhodnosti vstupu do 2. pilíře
Výpočtové kalkulačky vhodnosti vstupu do fondového pilíře penzijního systému jsou aktuálně k dispozici dvě. Jedna na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí a druhá nově na stránkách Penzijního fondu Komerční banky.
Stejně jako se kalkulačky liší vzhledově, liší se i výsledky jejich výpočtů. Jedním z důvodů jsou rozdílné předpoklady o výnosech.