Chování firem můžeme ovlivnit, nemohou nás ignorovat

Chování firem můžeme ovlivnit, nemohou nás ignorovat

Politicky výbušné téma skladů Amazonu u Brna, nebo třeba konina v masových kuličkách od IKEA? Dodavatelské řetězce opakovaně připomínají, že v globalizovaném světě opravdu nehrají šedé a nudné housle. Způsob, jakým se jednotlivé ingredience v komplexním a komplikovaném světě dostávají na místo určení, jsou nejen velká věda a byznys, ale také potenciální zdroj někdy i smrtelného nebezpečí. Potvrzuje to Gert ter Harmsel, který mimo jiné po revoluci sestavoval dodavatelské řetězce Aholdu v našem regionu.

Spotřebitelé Byznys a podnikání Rozhovor

Stále častěji se mluví o problémech způsobených dodavatelskými řetězci. Začínají se hroutit?

Většina diskutovaných problémů je důsledkem tržních nedokonalostí. Příkladem mohou být price dominance a market dominance, tedy situace, kdy je cena výjimečně důležitá, respektive situace, kdy jedna společnost hraje na trhu příliš významnou roli. Pak se může stát, že společnost typu IKEA, Ahold nebo Tesco donutí své dodavatele dělat věci, které by se dělat neměly. Pokud chce odběratel s poukazem na tvrdou konkurenci z ceny dodavatele opakovaně něco srazit, dříve či později nastane situace, kdy to nebude možné. Pak začnou být někteří dodavatelé "kreativní".

Často se zmiňuje délka řetězců, tedy to, že výměnou za nízkou cenu musíme počítat s rizikem.

Externí dodavatelské řetězce bývají dlouhé a komplikované. To znamená, že v případě některých společností, jako jsou Apple nebo Samsung, narazíte na dětskou práci, nebo na velmi rizikové pracovní podmínky, za nichž se v Africe těží některé minerály. Každá společnost by se proto měla snažit o takzvanou end-to-end visibility, průhlednost celého dodavatelského řetězce od prvního do posledního článku. Jedním dechem dodávám, že to občas prostě nejde. Ve většině případů je těžké zjistit, zda něco podobného firma opravdu nezvládá, nebo to jen používá jako výmluvu.

Alfou a omegou firem je zisk. Vyplatí se jim dodavatelské řetězce zprůhlednit, nebo naopak zamlžovat?

Vezměte si fair wear, tedy známku, kterou nabízí H&M, C&A a další designéři a módní domy využívající produkty, na jejichž výrobě se nepodílely děti, za něž pracovníci dostali rozumně zaplaceno a tak dále. Fair wear přitom není výjimka, podobných projektů, do nichž jsou zapojeny všechny články řetězce – včetně spotřebitelů – je více. Právě díky nim by se měla výrazně snížit pravděpodobnost, že se budou opakovat tragédie, jako byl loňský požár textilky v Bangladéši. Právě proto, že tu aktivní roli hraje i spotřebitel, by se to firmám mělo ekonomicky vyplatit. Podle mě totiž přežijí a budou vydělávat ti, kdo se soustředí na end-to-end visibility, kteří se snaží vyhýbat kontroverzím, jako je dětská práce a podobně.

Transparentnost tedy může být jedním ze znaků řetězců budoucnosti. Co dalšího od nich čekáte?

Podobně jako v případě end-to-end visibility půjde o aktivnější zapojení spotřebitele do řetězce. Určitě v tom budou hrát stále větší roli informační technologie. Moderní automobily už mají čidla, která signalizují problémy. To by mohlo vést i k tomu, že zaniknou menší servisy, které v případě přeprodeje auta kontrolují kvalitu a zjišťují, kde je možný problém. Namísto toho může být každé auto on-line napojeno na servisní centrum, které dopředu ví, s čím přijíždíte, a často vás i zavolá.

Které firmy v tomto směru udávají trendy, nebo jsou případně inkubátory zajímavých myšlenek?

Dobrým příkladem je Amazon. Na druhou stranu ale v jeho případě lze najít některé kontroverzní věci, mluví se o moderním otrokářství a tak dále. Přesto – nebo právě proto – se zájmem sleduji, co tato firma dělá. Stejně tak pozoruji, jak se vyvíjejí některé maloobchodní trendy – hypermarkety versus supermarkety, e-commerce, diskontní projekty a podobně. Nespouštím také oči z automobilového sektoru, i kvůli tomu, jak je vertikálně pospojován. V jeho případě nelze příliš mluvit o orientaci na dodavatelské řetězce, přestože tvrdí pravý opak. Podle mě mají automobilky v této oblasti velké problémy.

Nějakého nového Jobse, vizionáře, který ukazuje budoucnost dodavatelských řetězců, tedy nevidíte.

Neřekl bych, že je tu jasný lídr, který ukazuje cestu ostatním. Na druhou stranu je tu mnoho těch, kteří vyčkávají a následují. I tak lze ovšem najít zajímavé příběhy – Amazon začal v garáži s pár knihami, ale během dvaceti, třiceti let se proměnil v globální společnost s velkým obratem. S tím přicházejí i problémy, nakonec i v Česku.

Co musíte ráno vědět (29. října)
Co musíte ráno vědět (29. října)
00:00

Co musíte ráno vědět (29. října)

Jak hluboce ve středu klesly ceny amerických a evropských akcií, jak na tom letos mají být české veřejné finance v...
Musíte vědět
Americké akcie ve středu krvácely, hlavní indexy odepsaly kolem tří a…
Americké akcie ve středu krvácely, hlavní indexy odepsaly kolem tří a…
včera v 21:00

Americké akcie ve středu krvácely, hlavní indexy odepsaly kolem tří a půl procenta

Americké akcie se ve středu propadly, hlavní indexy odepsaly kolem tří a půl procenta a Dow klesl na hodnoty z konce...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
Šéfové sociálních sítí mluvili v americkém Senátu o odpovědnosti za…
Šéfové sociálních sítí mluvili v americkém Senátu o odpovědnosti za…
včera v 19:47

Šéfové sociálních sítí mluvili v americkém Senátu o odpovědnosti za sdílené zprávy

Jen týden před americkými prezidentskými volbami v Senátu mluvili šéfové technologických firem Facebook, Google a...
Spojené státy americké (USA) Sociální sítě Facebook
Toyota v USA svolává do servisu dalších 1,5 milionu vozů
včera v 18:49

Toyota v USA svolává do servisu dalších 1,5 milionu vozů

Největší japonská automobilka Toyota svolává do servisu ve Spojených státech dalších 1,5 milionu vozů kvůli závadě...
Spojené státy americké (USA) Auta Asijské akcie
Evropské akciové trhy se ve středu ponořily do červené, Francie a…
Evropské akciové trhy se ve středu ponořily do červené, Francie a…
včera v 18:00

Evropské akciové trhy se ve středu ponořily do červené, Francie a Německo řeší zavření ekonomiky

Burzy v západní Evropě ve středu navázaly na negativní náladu na asijských a amerických trzích a výrazně oslabily. V...
Evropské akcie Shrnutí obchodování v Evropě
Zásoby ropy v USA minulý týden stouply výrazně nad očekávání
včera v 15:30

Zásoby ropy v USA minulý týden stouply výrazně nad očekávání

Zásoby ropy ve Spojených státech v týdnu do 23. října stouply o 4,32 milionu barelů, čekal se růst jen o 1,23 milionu.
Spojené státy americké (USA) Americká ekonomika Ropa
Berlín chystá balík 10 miliard eur pro firmy stižené restrikcemi,…
včera v 15:14

Berlín chystá balík 10 miliard eur pro firmy stižené restrikcemi, schodek rozpočtu za celý rok zřejmě nebude pod 100 miliard eur

Balík deseti miliard eur pro německé podniky postižené novou vlnou karanténních opatření chystá ministr financí Olaf...
Německo Koronavirus Podpora ekonomiky
Ze světa investičních doporučení (28. října)
včera v 14:00

Ze světa investičních doporučení (28. října)

Které akcie si ve středu vysloužily pozornost analytiků? Nabízíme přehled vybraných nových a upravených investičních...
Americké akcie Investiční doporučení Cílové ceny
Primoco UAV byla uznána Ministerstvem obrany ČR jako výrobní a…
Primoco UAV byla uznána Ministerstvem obrany ČR jako výrobní a…
včera v 13:48

Primoco UAV byla uznána Ministerstvem obrany ČR jako výrobní a vývojová organizace

Společnost Primoco UAV SE, s jejímiž akciemi se obchoduje na trhu START pražské burzy, byla 26. října 2020 ze strany...
Primoco UAV Akcie ČR
Fiat Chrysler Automobiles se ve třetím čtvrtletí vrátila do zisku…
včera v 13:41

Fiat Chrysler Automobiles se ve třetím čtvrtletí vrátila do zisku díky rekordu v USA

Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se ve třetím čtvrtletí vrátila do zisku. Automobilový...
Americké akcie Auta Výsledková sezóna
Výsledky Boeing ve 3Q: Upravená ztráta na akcii 1,39 USD (odhad: -2…
včera v 12:38

Výsledky Boeing ve 3Q: Upravená ztráta na akcii 1,39 USD (odhad: -2,35 USD), tržby 14,14 miliardy USD (odhad: 14,2 miliardy USD, loni: 19,98 miliardy USD)

Americký výrobce letadel Boeing vykázal již čtvrté čtvrtletí za sebou ztrátu. Může za to propad prodeje způsobený...
Boeing Výsledková sezóna Americké akcie
Provozní zisk výrobce sportovního oblečení Puma ve třetím čtvrtletí…
včera v 12:13

Provozní zisk výrobce sportovního oblečení Puma ve třetím čtvrtletí stoupl o 17 %

Německému výrobci sportovního oblečení a obuvi Puma vzrostl ve třetím čtvrtletí provozní zisk o 17 % na 190 milionů...
Evropské akcie Výsledková sezóna