Peter Lynch uvádí své investiční rady na pravou míru

Peter Lynch si stěžuje, že jeho rady bývají někdy špatně interpretovány. Aby tomu učinil přítrž, vysvětluje některé z nich v článku pro WSJ.
"Nakupujte jen to, co znáte."
"Nikdy jsem neřekl, že pokud při návštěvě obchodního centra zjistíte, že Starbucks vaří dobrou kávu, měli byste okamžitě volat brokerovi do Fidelity a chtít akcie," vysvětluje hedgeový král, který ani ve svých 71 letech nepřestává sledovat trhy. "Je to zábavné cvičení, mnohem lepší než golf," usmívá se.
Svoji filozofii upřesňuje: "Využívejte svých specifických a odborných znalostí, abyste zacílili na akcie, které stojí za to analyzovat. A teprve následně se rozhodujte, zda je také stojí za to vlastnit." Ani s tezí "investujte jen do toho, čemu rozumíte" tedy nelze podceňovat důležitost fundamentální analýzy.
Nejlepším způsobem, jak investovat, je podle Lynche zaměřit se na sektor, v němž působíte. "Kdo rozumí restauracím, mohl by například předpovědět úspěch Panera Bread nebo Chipotle Mexican Grill. Vždy budete v analýze o krok před někým, kdo se v branži nepohybuje," vysvětluje Lynch.
"Lidé obvykle nakupují akcii, ale přitom o ní nic nevědí. To ale není správné, není to nic jiného než hazard," varuje bývalý portfoliomanažer. "Výběr jednotlivých akcií je obtížný i pro profesionály. Takže pokud nerozumíte rozvaze konkrétní společnosti, neměli byste její akcie vůbec vlastnit."
"Aktivní management nepřekoná trh."
Trh je dnes jiný než v roce 1990. Jedna z největších změn jsou ETF. Lynch si myslí, že růst jejich obliby vychází z nedůvěry v klasické podílové fondy. Ta je ale podle legendárního investora neodůvodněná. "Lidé akceptují, že s aktivním managementem není možné překonat trh, ale to není pravda," namítá.
Podle mluvčího Fidelity předstihlo do 30. září 2015 benchmark za období minimálně pěti let kolem tří čtvrtin akciových fondů řízených stejným portfoliomanažerem Fidelity. Můžete si to zkontrolovat, není samozřejmě od věci mírná skepse vůči tomu, jaký benchmark je v tom kterém případě vybírán.
Dokonce i hvězdy se mýlí
Lynch se proslavil svými úspěchy na trhu, který dokázal překonávat 13 let v řadě, nevyvaroval se ale ani přešlapů. Chyby nicméně vždy hned přiznal. "Teprve ve chvíli, kdy mi dcera koupila iPod, jsem si propočítal, kolik Apple vydělává na mobilních zařízeních. Podobně mi utekl i Netflix, i když jsem předplatitelem jeho služeb," přiznává Lynch.
Dodnes tráví hodně času komunikací s managementem společností, posloucháním konferenčních hovorů a čtením finančních reportů. Nepodniká už tolik cest přímo do společností, jen nedávno prý vzal vnučku do výrobny Tootsie Roll v Chicagu.
Lidé ho na letištích obvykle často zastavují kvůli pořízení selfie a rovnou žádají o rady k akciím. "Je to symptom býčího trhu," tvrdí Lynch, "Dáte na investiční tip řidiče taxíku a akcie vám posílí." Trochu se ale v tomto kontextu pozastavuje nad tím, že se ho během posledních dvou cest obdivovatelé na nic netázali. Může to podle něj signalizovat konec bubliny.
Zdroj: WSJ
Aktuality
