Microsoft & Visa: Dvě společnosti, jejichž akcie stojí za pozornost
Česká spořitelna v prosinci zařadila na svůj seznam sledovaných akcií (takzvaný "market watch") cenné papíry Microsoftu a Visy. Co se jí na obou obřích společnostech líbí, popisuje hlavní akciový analytik banky Petr Bártek.
Microsoft
Microsoft je po Applu druhou největší veřejně obchodovanou firmou. Je pro to dobrý důvod, Microsoft v posledních pěti letech kontinuálně potvrzuje stabilní trend růstu hospodaření díky úspěšnému naskočení na vlnu zájmu o cloudové služby. Je tedy logickou sázkou na pokračující digitalizaci ekonomiky a trend růstu podílu populace pracující z domova, který podpořila pandemie covidu-19.
Růst tržeb za posledních 5 let je na úrovni 15 %, na úrovni zisku je expanze téměř 25%. Pro další tři roky trh sice očekává zpomalení ročního tempa růstu zisku k 15 %, obdobně i tržeb, to lze však nadále u tak veliké společnosti považovat za robustní růst. Firma rovněž stabilně oznamuje výsledky nad odhady analytiků.
Vlajkovou lodí růstu je cloudová služba Azure s růstem kolem 50 % v posledních pěti kvartálech, díky čemuž se segment cloudu a serverových služeb stal největším segmentem s podílem kolem 35 % jak na tržbách, tak na provozním zisku. Růst významu tohoto segmentu by se měl dále zvyšovat s odhadovaným růstem trhu cloudových výpočetních služeb o 15-20 % v příštích pěti letech. Azure má podle odhadů asi 20% globální tržní podíl (za jedničkou AWS od Amazonu s více než 30% podílem a před Google Cloud s 10% podílem).
V růstu by neměl zaostávat ani druhý největší segment Productivity and Business s produkty Office a LinkedIn (podíl na tržbách zhruba 33 %). V třetím segmentu Personal Computing je původně jádrový produkt Windows, prodee hardwaru včetně značky Surface a také gaming, jenž zahrnuje i prodeje konzolí a služeb Xbox. Zde je očekáván růst na úrovni středních jednotek procent. My vidíme potenciál větší expanze Microsoftu do oblasti gamingu nad rámec prodeje konzolí, jenž nabízí potenciál vyššího růstu.
Převažující softwarové zaměření se s růstem tržeb projevuje v solidním efektu provozní páky, kdy se čistá marže v posledních letech vyhoupla nad 30 %. Microsoft má čistou hotovostní pozici na úrovni 70 miliard USD (asi 1,5násobek ročních provozních nákladů).
Rizikem je potenciální tlak antimonopolních regulátorů. Letos se v této souvislosti objevilo několik kauz v Evropské unii a Spojeném království, na významné rozsudky se zatím čeká. Celkově se ale zdá být Microsoft v tomto ohledu pod znatelně menší palbou než Facebook či Google, respektive jejich mateřské firmy.
Za riziko je potřeba považovat i relativně vyšší ocenění. Ocenění při forwardovém P/E na úrovni 33 je nad 5letým průměrem (zhruba 25) či například 28 v případě Applu. Microsoft tedy nemusí být imunní vůči případnému dalšímu poklesu ocenění v rámci celého trhu, například z titulu růstu úrokových sazeb Fedu v příštím roce. Vyšší ocenění akcií na druhé straně reflektuje kvalitu a stabilitu reportovaných výsledků s výhledem na další růst. Microsoft se nám proto v rámci skupiny FAAMG (kde jsou dále Meta Platforms, Amazon, Apple a Alphabet) jeví aktuálně nejlépe a stojí za to jej mít v hledáčku.
Visa
Visa je jedním z největších zprostředkovatelů bezhotovostních plateb. Poskytuje služby přibližně ve 200 zemích světa, celkem je aktivně využíváno zhruba 3,7 miliardy platebních karet firmy. Konkurenční výhodou společnosti je to, že oproti konkurentům jako Mastercard nebo American Express by měla účtovat v průměru nižší poplatky a zároveň platby přes tohoto zprostředkovatele akceptuje nejvíce obchodníků na světě. Díky tomu je Visa jedničkou s podílem kolem 60 % na trhu kreditních a debetních karet, následuje Mastercard s podílem 30 %.
Tržby společnosti jsou závislé na objemu elektronických plateb, které rostou se zvyšující se spotřebou. Tržby společnosti ze služeb a zpracování údajů (35 %, respektive 39 % tržeb) v roce 2021 rostly a přesáhly předpandemické hodnoty, jelikož spotřebitelé během pandemie výrazněji neomezili nakupování (s výjimkou 2. kvartálu 2020) a přesunuli se do on-line prostoru.
Na druhé straně nastal výpadek v tržbách z mezinárodních transakcí (20 % tržeb), který pokračoval i v roce 2021, protože spotřebitelé méně cestovali. Oproti roku 2019 byly tyto tržby ve fiskálním roce 2021 (končícím v září) o 16 % nižší. Lze předpokládat, že se zlepšením pandemické situace a uvolněním opatření ožije mezinárodní cestování, což by mělo mít pozitivní vliv na návrat tržeb z mezinárodních transakcí blíže předpandemickým úrovním. Ostatní segmenty by měly pokračovat v sekulárním růstu daném zvyšující se penetrací karetních plateb a on-line nákupů.
Tempo růstu tržeb za posledních 5 let bylo na úrovni 9,5 % CAGR a u čistého zisku 15,5 % CAGR. Digitální povaha služeb se odráží v zajímavé ziskovosti s průměrnou provozní marží za 5 let přes 60 %. Trh pro další tři roky očekává průměrný růst tržeb kolem 15 % a zisku kolem 16 %.
Společnost generuje silné cash flow s konverzním poměrem provozního cash flow k zisku EBITDA na úrovni 90 %, očekávaný free cash flow výnos pro rok 2022 je na úrovni 4 %. Přibližně 20 % volného cash flow je vypláceno v podobě dividendy, a to s průměrným růstem dividend o zajímavých 15 % ročně za posledních pět let. Aktuální dividendový výnos je 0,8 %. Kolem 60 % volného cash flow společnost vrací akcionářům skrze zpětné odkupy akcií.
Riziko pro akcie společnosti Visa představuje odklon zákazníků či obchodníků k jiným platebním metodám a regulatorní tlaky kvůli dominantní pozici firmy. Příkladem jsou nedávné zprávy od Amazonu, jenž oznámil, že od 19. ledna nebude akceptovat kreditní karty Visa vydané v Británii, debetní karty ale budou akceptovány nadále. Jako důvod Amazon uvedl vysoké transakční poplatky. Podle odhadů se pohybují tržby Visy od Amazonu UK v desetinách procenta, okamžitý finanční dopad tedy bude zanedbatelný. Otázkou je možnost rozšíření omezení i na další pobočky Amazonu či jiné obchodníky. Aktuálně se nicméně zdá, že případě Británie jde o vyjednávací taktiku Amazonu, jenž chce od Visy dostat lepší podmínky.
Rizikem je také růst bezhotovostních platebních aplikací, kdy se zákazníci jsou schopni rovnou připojit na bankovní účty bez zprostředkovatelů, jako je Visa. Silný růst zaznamenává i trend nakupování formou "kup teď, plať později". Visa nicméně nespí a rozvíjí vlastní služby i v těchto oblastech, například Visa Installment Solutions.
Akcie společnosti Visa se obchodují na forwardovém ročním P/E 26, což je asi 12 % pod 5letým průměrem i pod úrovní ocenění konkurenta Mastercard (29). To podle nás vytváří zajímavý potenciál růstu hodnoty firmy, a to nejméně v souladu s odhadovaným tempem růstu hospodaření.
Zdroj: Česká spořitelna