Hledáte spolehlivý investiční tip? Korejci na Netflixu

Dobrý čich na úspěšnost levných jihokorejských seriálů u stále největší streamingové firmy současnosti je nečekaným zlatým dolem.
Pro většinu lidí popisuje výraz "sledovat Netflix" prostě ten čas, který stráví před usnutím u obrazovky. Pro běžné investory to znamená mít oči přilepené na (v poslední době obvykle klesající) křivce vyjadřující vývoj ceny akcií řečené firmy na burze. Ale pro opravdu sofistikované lišáky to znamená vyhledávání investičních příležitostí v daleké Jižní Koreji, a to právě přes Netflix.
Není to poprvé, co Netflix láká pozornost investorů. Po dekádě bezstarostně prodělečného růstu, který tehdy byl v módě, začali ti odvážnější investoři začátkem letošního roku ve větším sázet na na pokles ceny jeho akcií (jednu dobu titul ztrácel 76 % oproti svému maximu). Ostatní investoři se Netflixu začali štítit. Souběžně s tím se jim však otevřela nová, neobvyklá cesta k výdělku – obchodování s korejskými televizními seriály.
Najděte trhák
Strategie je jednoduchá. Když na Netflixu začne nový seriál, podívejte se na první epizodu. Pokud si myslíte, že se chytne a bude trhákem, běžte druhý den ráno na burzu a nakupte akcie jeho produkčního domu. Jihokorejské seriály mají obvykle 16 dílů a vysílají se po 8 týdnů. Pokud bude váš seriál tak dobrý, jak se vám na začátku zdálo, vydržte asi čtyři týdny, to cena akcií produkční společnosti obvykle dosahuje vrcholu. Pokud vás naopak zápletka zklame, prodávejte, seč vám síly stačí.
Vezměme si například jeden z nejnovějších korejských hitů na Netflixu, Extraordinary Attorney Woo (hlavním hrdinou soudního dramatu je autistický právník s fotografickou pamětí, kdybyste potřebovali v boji s Alzheimerem posilu). Ráno po odvysílání prvního dílu na Netflixu nastoupily akcie jeho produkčního domu AStory třítýdenní rally, během které se jejich cena více než zdvojnásobila.
Tato taktika může poskytnout konzistentní, byť krátkodobý výkon. Podobně se akcie produkčních společností chovaly i během vysílání předcházejících korejských hitů, jako je například Hellbound. Cena akcií společnosti ContentreeJoongAng, která má řečený seriál v žánru hororové fantasy na svědomí (je-li zrovna to správný výraz), se po odvysílání první epizody na Netflixu téměř ztrojnásobila. A třeba odvysílání prvního dílu dystopického dramatu Squid Game (vůbec nejsledovanějšího pořadu Netflixu) vyneslo agentuře herce v hlavní roli více než ztrojnásobení ceny akcií.
Za takové investování se netřeba stydět. Na rozdíl od akcií firem, jejichž cenu žene vzhůru pouhá módní vlna beze vztahu k realitě (meme stocks), jsou tyto investice podloženy jakousi fundamentální úvahou. Přispívá k tomu i fakt, že korejští producenti za více než třicet let úspěšné masové produkce své výrobní procesy do značné míry standardizovali. Například každá epizoda zmiňované Squid Game tak stojí méně než čtvrtinu toho, na kolik vyjde natočení epizody amerického seriálu Stranger Things. Komoditizace práce korejských tvůrců sice nejspíše nebude těšit ryze umělecky založené typy diváků, ale také pomáhá udržet nízké náklady. A jsme na Investičním webu, nikoli v klubu fanoušků Ingmara Bergmana.
Provozní zisk těchto produkčních domů má tendenci po zahájení vysílání nového seriálu prudce stoupat. U AStory to bylo v prvním čtvrtletí na sedminásobek, takže nyní pracuje s marží 16 %. A naděje si dělá i samotný Netflix – je sice v oblasti korejské tvorby relativním nováčkem, ale hodlá se brzy pustit do vlastní produkce.
Jdi na Východ, mladý muži
Firmě by to mohlo pomoci. Její akcie letos nadále výrazně ztrácejí a za druhý kvartál firma ztratila bezmála milion předplatitelů. Byla to sice ztráta méně výrazná, než čekali analytici, ale ani tak žádná sláva. Jihovýchodní Asie je přitom jedinou oblastí, kde počet předplatitelů roste, ve zbytku světa Netflix zákazníky ztrácí.
Potenciální návratnost asijských investic je proto pro firmu dvojnásob lákavá. Zatímco na seznamu nejsledovanějších pořadů v zemích, jako jsou Korea a Japonsko, americká produkce Netflixu obvykle chybí, Squid Game a Hellbound se během několika dnů staly jejími světově nejsledovanějšími pořady. Squid Game, jejíž výroba stála asi 21 milionů dolarů, tak údajně vytvořila pro Netflix hodnotu téměř 900 milionů dolarů.
Jihovýchodní Asie navíc nabízí prostor pro další růst. Ačkoli v regionu žije zhruba polovina všech lidí, kteří na Zemi sledují streamované video, Netflix má předplacený méně než polovina jeho domácností. Pro srovnání, v USA jsou to tři čtvrtiny.
Z případné spanilé asijské jízdy Netflixu můžete těžit i vy. Stačí vám relativně málo – odhadnout, který seriál bude úspěšný a který propadne. Zda je to snazší než věštění budoucnosti trhu samotného, se můžete dozvědět velice rychle – stačí vždy zmíněných osm týdnů.