Electronic Arts mizí z burzy. Znáte celý příběh herního průkopníka?

Vypracovala se mezi největší herní vydavatele světa. Proslavila se především sportovními sériemi jako FIFA, ale stojí také za hity z franšíz Battlefield, Star Wars nebo The Sims. Herní gigant Electronic Arts ale bude stažen z burzy, když ho za 55 miliard dolarů převezme konsorcium vedené saúdskoarabským státním fondem PIF. Proč se firma s miliardovými tržbami a stabilním cash flow rozhodla vrátit do soukromých rukou? A co to znamená pro investory a hráče?
Electronic Arts založil v roce 1982 bývalý manažer Applu Trip Hawkins a od začátku chtěl dělat věci jinak. Přál si například, aby autoři her byli uvedeni na obalech podobně jako hudebníci na albech, což tehdy nebylo běžné.
V 90. letech firma expandovala z počítačů na herní konzole a začala budovat nejsilnější divizi EA Sports. Značky jako FIFA, Madden NFL nebo NHL postupně definovaly celý sportovní segment a zajistily firmě celosvětovou popularitu. EA zároveň agresivně rostla díky akvizicím. V roce 1997 koupila studio Maxis (tvůrce The Sims a SimCity), později přidala legendární DICE (Battlefield), BioWare/Pandemic (Mass Effect, Dragon Age) nebo Respawn Entertainment (Apex Legends, Titanfall).
Miliardy po jednom dolaru
S rozvojem internetové distribuce se postupně přesunula od prodeje fyzických kopií her k digitální distribuci a k modelu takzvaných live services, kdy hráči průběžně nakupují dodatečný obsah, například sezónní balíčky nebo drobná vylepšení v rámci hry.
Klíčovým prvkem obchodního modelu se staly předplatné, loot boxy a mikrotransakce, především ve sportovních hrách. Nejvýznamnějším příkladem je režim FIFA Ultimate Team, v němž hráči kupují balíčky s náhodnými kartami fotbalistů. Jen v roce 2021 přinesl Ultimate Team zhruba 1,62 miliardy dolarů, což tehdy představovalo neskutečných zhruba 29 % celkových tržeb EA. V současnosti tvoří live services více než 70 % obratu společnosti.
Zdravá, ale nudná
Navzdory kontroverzím kolem agresivní monetizace měla Electronic Arts před odkupem velice solidní finanční výsledky, i když růst byl spíše pozvolný. Ve fiskálním roce 2025 (do 31. března 2025) dosáhla společnost tržeb 7,46 miliardy dolarů. Provozní cash flow bylo 2,08 miliardy dolarů a firma pokračovala v rozsáhlém zpětném odkupu akcií, na který určila přibližně 2,5 miliardy dolarů.
Přesto cena akcií v posledních letech stagnovala. Od roku 2022 se držela přibližně mezi 160 a 180 dolary bez výrazného růstového příběhu. Analytici odhadovali tempo růstu tržeb kolem pěti procent ročně, tedy méně než u ambicióznějších konkurentů jako Take-Two nebo Nintendo.
EA byla stabilním titulem s vysokými maržemi a předvídatelným cash flow, ale bez růstového příběhu. Investoři ji drželi spíše kvůli dividendám a odkupům akcií než kvůli inovacím. V době, kdy trh oceňoval rychlejší růst a nové trendy, tato stabilita začala být nevýhodou a otevřela prostor k převzetí.
Dividendová politika byla konzervativní. Firma vyplácela zhruba 0,75 dolaru na akcii kvartálně, naposledy 17. září 2025. Výnos byl stabilní, ale nízký. Vývoj ceny akcií tomu odpovídal, investice 100 dolarů v roce 2020 by při reinvestici dividend přinesla asi 48% zhodnocení, zatímco S&P 500 vzrostl o 135 % a Nasdaq o 133 %. EA tak zaostávala za trhem.
Zisky místo nápadů
Electronic Arts čelí dlouhodobé kritice hráčů i regulátorů. Už v letech 2012 a 2013 byla v anketě Consumerist označena za "nejhorší společnost v Americe" kvůli agresivní monetizaci, klesající kvalitě her a strategii, kdy po neúspěchu často zavírala menší studia.
V roce 2018 přišla aféra s loot boxy. Belgie je označila za hazard a zahájila řízení poté, co je EA odmítla odstranit. Následovala širší evropská debata o etice takzvaných surprise mechanics.
K reputačním ranám přispěly i neúspěchy velkých titulů. Anthem (2019) propadl v recenzích i komerčně, Battlefield 2042 (2021) byl kritizován za technické potíže a slabé inovace. A studio si tak postupně začalo budovat pověst firmy, kterou zajímá pouze zisk, zatímco na nové nápady rezignovalo.
Situaci doplnily vlny restrukturalizací. Mezi roky 2023 a 2025 firma propustila asi 1 900 lidí a soustředila se na nejvýnosnější značky, což kritiky jen utvrdilo.
Budování nového herního impéria
Kupec, konsorcium vedené saúdskoarabským státním fondem PIF, disponuje aktivy přes 1 bilion dolarů. Buduje herní impérium a plánuje do oboru investovat až 38 miliard dolarů. A přestože se studiu EA vyčítá málo nových nápadů, pravda je, že jeho hry jsou oblíbené. Například Apex Legends přilákaly přes 100 milionů hráčů, FIFA23 překonala předchozí díl už při vydání a Star Wars Jedi: Survivor se prodalo 2,8 milionu kopií během prvních dvou týdnů.
Leveraged buyout
Akvizice společnosti financovaná z velké části cizím kapitálem. Kupující využije půjčky či dluhopisů, přičemž samotná cílová firma často slouží jako zástava a z jejích budoucích zisků se dluh postupně splácí.
Další zúčastněná private equity firma Silver Lake přináší zkušenosti z technologických akvizic a Affinity Partners poskytla dodatečný kapitál. Transakce je financována asi 36 miliardami vlastního kapitálu a 20 miliardami dluhu zajištěného bankami vedenými JPMorgan. Akcionáři dostanou 210 dolarů za akcii, zhruba o čtvrtinu více než před oznámením odkupu. Jde o největší leveraged buyout technologické společnosti v historii Wall Street.
Možný návrat na burzu?
Po převzetí lze čekat přeskupení zdrojů a revizi portfolia. Noví vlastníci mohou ukončit méně ziskové projekty nebo prodat studia bez strategické hodnoty. Už teď byly zrušeny hry jako Titanfall R7 nebo projekt ze světa Black Panthera.
Naopak více peněz dostanou oblasti s růstovým potenciálem. Konsorcium dlouhodobě podporuje free to play model, mobilní hry a cloudové hraní a může se snažit více pronikat do rozvíjejících se regionů, zejména na Blízký východ, do severní Afriky a Asie.
Soukromá struktura dává EA větší volnost, protože firma nebude muset čtvrtletně reportovat výsledky. Znamená to méně transparentnosti, ale více prostoru pro dlouhodobé projekty. Pokud se podaří zrychlit růst a zvýšit ziskovost, není vyloučen návrat na burzu – private equity investoři často po několika letech zhodnocení zvažují nové IPO.
Aktuality
