US MARKETOtevírá za: 15 h 0 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

ANKETA: Co je dobré vědět, než (nejen letos) zainvestujete do umění?

Umělecké artefakty jsou tradiční investiční alternativou finančních aktiv, jako jsou akcie a dluhopisy. Jaký vývoj čekat na trhu s uměním v letošním roce, jak se vůbec zhodnocují konkrétní díla a co by měli vědět investoři, kteří nákup obrazů, soch či dalších předmětů teprve zvažují? Odborníkům jsme položili několik otázek, které do nastíněných témat pomohou vnést více světla.

Petr Novotný
Petr Novotný
8. 3. 2023 | 12:39
Anketa

1. Jaký čekáte vývoj na trhu s uměním v roce 2023, a to obecně globálně, ale zejména lokálně (ceny, objemy, hlavní události)? Co se bude dít v rámci segmentu, na který se soustředíte?

2. Trh s uměním je aktivní především v rámci aukcí a prodejních výstav na jaře a na podzim. Co podle vás zajímavého se letos chystá, případně co připravujete vy?

3. Na konkrétní investici do umění (ideálně v různé cenové kategorii) ilustrujte její zhodnocení v čase. Může jít o něco, co máte přímo v portfoliu, co jste měli v galerii a dobře se vydražilo a podobně.

4. Co byste poradili člověku, který se letos chystá začít investovat do umění?

René Rohan (Artefin)

1. Obecně předpokládám, že trend z loňského roku bude pokračovat i letos. Tím mám na mysli aukční rekordy a růsty objemů prodejů i cen umění u nás i v zahraničí. Důvodem je to, že se zatím nedaří zkrotit inflaci. A kvalitní umění je stabilně jednou z nejlepších a široce doporučovaných komodit fungujících jako protiinflační investice.

2. Zajímavý (nejen) pro letošek je podle mě segment špičkových autorů tvořících v 60.-90. letech. Jde o časem prověřená díla, která ještě občas lze koupit za rozumné peníze. Opravdu kvalitních kousků je na trhu stále méně, takže jejich ceny rostou. Zároveň se většinou jedná o ještě žijící autory, takže lze snadno ověřit autenticitu děl.

A naše novinky? Fond Artefin dokončil přípravy na vstup retailových investorů a letos očekáváme přísun kapitálu v řádu desítek milionů. Na zmíněné špičkové autory 60.-90. let se sami budeme zaměřovat a zároveň plánujeme doplňovat portfolio o výrazné talenty střední a mladší generace. Při kvalitním výběru očekáváme následně opravdu vysoké zhodnocení.

3. Příkladem realizovaného nákupu i prodeje se zajímavým zhodnocením v rámci fondu Artefin může být obraz Bente od Jiřího Sopka. Před deseti lety bychom jej pořídili odhadem za cenu do 200 tisíc Kč, v roce 2021 jsme jej koupili za 600 tisíc Kč a loni jsme jej prodali za 900 tisíc Kč. Díky galerii Artefin jsme jej navíc dokázali prodat přímému zájemci bez aukčních provizí nebo zprostředkovatelských poplatků. Podobně zajímavých děl máme ve sbírce více, například sochy Stanislava Kolíbala nebo stěžejní díla Krištofa Kintery.

4. Určitě je potřeba se nejdříve nějakou dobu seznamovat s trhem, promluvit si s různými galeristy a poradci. Nestačí jen jeden, vždy se totiž jedná o subjektivní pohled. Je potřeba srovnávat přístupy a udělat si vlastní názor. Jen tak nenaletíte podvodníkům a máte šanci od začátku investovat smysluplně.

A pokud si investoři netroufají sbírat sami, nabízíme jim, že mohou peníze vložit do fondu, který má tým špičkových odborníků soustavně vyhledávajících nejzajímavější artefakty na trhu, dále se sbírkou pracuje a díla zapůjčuje na výstavy (čímž zrychluje jejich zhodnocení). Ne každý má čas a energii na takovou práci s uměleckou sbírkou.

Alexandra Bízková (Pro arte)

1. Oblíbené tržní heslo pro nejistá období "hotovost je král" by se na základě výsledků trhu s uměním dalo upravit na "umění je král". Podobně jako další alternativní investice se umění v poslední době těší zvýšenému zájmu. Pandemické roky přinesly řadu autorských rekordů i malířům českého původu, a to včetně toho nejvýznamnějšího a nejvíce ceněného, Františka Kupky. Dražba špičkového obrazu Tryskání II se zastavila u čtvrt miliardy korun. Autorská maxima se však posunula i u dalších klasiků, jako jsou Toyen, Bohumil Kubišta, Emil Filla, Jan Zrzavý, Josef Čapek a další. Máme tedy za sebou prodejně velice úspěšné dva roky, přičemž objem obchodů na českém trhu v uplynulém roce byl historicky nejvyšší, konkrétně 1,64 miliardy korun. Rok 2022 byl přitom prodejně nadprůměrný i pro fond Pro arte.

Výhled světového i českého trhu ovlivní mimo jiné i geopolitická a ekonomická situace, jejíž vývoj se v současnosti odhaduje ještě složitěji, než je běžné. Na strategii fondu Pro arte se ale nic zásadního nemění. Nadále vyhledáváme prémiová díla kvalitních autorů; jak rádi říkáme, snažíme se po pomyslné dálnici jet v levém pruhu. Diverzifikujeme napříč jednotlivými segmenty – nejsilněji je z pochopitelných důvodů zastoupena klasická moderna, místo v portfoliu však mají i staří mistři, díla 19. století či poválečné a současné umění. V zájmu diverzifikace také dlouhodobě usilujeme o mírné zvýšení expozice fondu vůči mezinárodnímu trhu, respektive trhu světových autorů.

2. Vzhledem k nedostatku kvalitních děl nejlepších autorů klasické moderny bude pokračovat trend růstu jejich cen. Ty nejzajímavější jsem již zmínila. Poslední roky však dochází k výraznému nárůstu hodnoty děl v segmentech poválečného a současného umění. Zvláště díla autorů 70., 80. a počátku 90. let představují zajímavé investiční příležitosti. Nejviditelnější je Zdeněk Sýkora, ale pozornost se obrací také k Janu Kubíčkovi, Karlu Malichovi, Hugovi Demartinimu, Stanislavu Kolíbalovi a dalším.

Na podzim chystáme výstavu prací na papíře jednoho z nejvýznamnějších světových autorů současného umění, více ale ještě nechci sdělovat. Ale podobně jako loni, kdy jsme v Praze představili dílo jedné z největších hvězd současného umění Anishe Kapoora, věříme, že tato výstava české milovníky umění nadchne.

3. Vzhledem k tomu, že část prodejů probíhá privátně, a také proto, že jednou z našich klíčových hodnot je diskrétnost, se jen omezeně vyjadřujeme k jednotlivým dílům. Výjimku tvoří ta, která byla akvírována a prodána na aukcích, a tedy jsou veřejně k dohledání. Jedním z takových je dílo Toyen A teď, když přijde čas z roku 1957, které zachycuje zlomové období v jejím životě, symbolické odstřižení od minulosti i očekávání společnosti. Během pěti let, což je i průměrná doba držení uměleckých děl v našem fondu, jsme dílo zhodnotili z 5,5 milionu korun na více než trojnásobek, přičemž realizované vnitřní výnosové procento (IRR) dosáhlo 22 %. Pro akvizici každého jednotlivého díla do portfolia fondu musí panovat shoda investičního výboru o jeho potenciálu zhodnocení, přičemž s IRR cílíme nad 12 %.

4. Odvahu, ale také obezřetnost. Trh s uměním je vysoce znalostní prostředí, a proto je dobré radit se s experty. To ale platí pro všechny investice.

Matyáš Kodl (Galerie Kodl, aukční portál Artslimit)

1. Inflace podle mě po většinu letošního roku zůstane vysoká, a bude tak některé lidi nutit hledat investiční příležitosti. To je pro trh s uměním dobrá zpráva. Zároveň si ale myslím, že nákupy budou opatrnější než v letech pandemie. Řekl bych tedy, že kvalitní umělecké předměty stále mohou posouvat rekordy, trh s méně významnými díly ale může přibrzdit.

2. Na portálu artslimit.com probíhá od 6. do 26. března aukce a nabízená díla jsou ve stejné době vystavena v Galerii Kodl. Co do počtu položek a celkové vyvolávací ceny jde o naši největší on-line aukci a určitě stojí za to se přijít podívat.

Na konci května proběhne naše klasická sálová aukce, přičemž během celého května bude opět v naší galerii předaukční výstava.

3. Uvedl bych příklady tří děl, jež se vydražila v rozestupu několika let:

Toyen: A teď, když přijde čas (1957)

  • První prodej: Sotheby's Paris v roce 2013 za 160 000 eur (bez provize)
  • Sekundární prodej: Galerie Kodl v roce 2018 za 630 000 eur (bez provize)

Emil Filla: Zátiší s Mandolínou (1946)

  • Primární prodej: Christie's London v roce 1988 za 19 281 eur (bez provize)
  • Sekundární prodej: Galerie Kodl v roce 2020 za 385 650 eur (bez provize)

Josef Čapek: Touha (1939)

  • Primární prodej: Galerie Kodl v roce 2014 za 62 000 eur (bez provize)
  • Sekundární prodej: Galerie Kodl v roce 2022 za 350 000 eur (bez provize)

4. Investor uvažující o vstupu na trh s uměním by měl navštívit co možná nejvíce výstav, hlavně těch předaukčních, a říci si, co se mu stylově a tematicky líbí. Poté považuji za vhodné se spojit s odborníkem, který umí navrhnout konkrétní autory či díla a stanovit ceny. Člověk by si přitom vždy měl kupovat to, co se mu i samo o sobě líbí, protože právě estetické uspokojení je přidanou hodnotou uměleckých děl.

Alice Humlová (CumArte)

3. V kontextu mezinárodních korporátních uměleckých sbírek obsahujících převážně evropské současné umění předčily investice svým zhodnocením za uplynulých deset let veškerá očekávání. Umělecká díla jsou každoročně přehodnocována a ukázalo se, že díla s původní nákupní cenou 50 000 až 200 000 eur se jen loni zhodnotila o 5-15 %. Díla s vyššími pořizovacími cenami posilují ještě dramatičtěji, a to včetně děl od předních umělců, jako jsou Georg Baselitz, Anselm Kiefer, Robert Rauschenberg, Robert Longo, Antony Gormley nebo Tony Cragg.

Investoři by podle mého názoru neměli opomíjet ani digitální umění v podobě NFT. NFT jsou blockchainové certifikáty ověřující jedinečné vlastnictví aktiva, a jsou tedy ideálním nástrojem pro oblast digitálního umění. I s vědomím nepříznivého makroekonomického prostředí a toho, že se na trhu s NFT v letech 2021-2022 prudce nafoukla a následně splaskla spekulativní bublina, se předpokládá, že globální trh s NFT výrazně poroste, konkrétně z necelých 37 miliard dolarů v roce 2022 na zhruba 125 miliard dolarů v roce 2027 (CAGR 27 %).

Hlavními trendy, které ovlivňují trh s NFT, jsou revoluce v herním průmyslu, problémy s ochranou autorských práv a také stále častější využití NFT v rámci řízení dodavatelského řetězce, maloobchodu či módy. Ačkoli stále více investorů vyhledává NFT jako alternativní aktivum, v současném prostředí spadají mezi vysoce rizikové investice, jež mají tendenci nepříznivě reagovat na zhoršující se makroekonomické prostředí. Nicméně dnes již "historické" sbírky jako Crypto Punks nebo BAYC (Bored Ape Yacht Club) si zachovávají zajímavou hodnotu a mělo by se jim nadále dařit.

AnketaInvestiční alternativyInvestiční tipyPonaučení pro investorySběratelstvíUmění
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa