Denní glosa: Pozor, BHP není Billiton!

Je načase začít vysvětlovat veřejnosti, co BHP Billiton je a co dělá, prohlásil na začátku týdne Geoff Healy, šéf externí komunikace těžařské společnosti BHP Billiton. Vskutku, načase je. Začít by šlo třeba tak, že by si akcionáři napřed vyřešili mezi sebou, co jejich firma je a co dělá.
Pomyslný dům nové komunikace s veřejností zatím vzniká od střechy. Najednou totiž probíhají dva procesy, jež by měly určit, kde budou v takovém domě dveře a okna, kolik bude mít pater a kam se budou schovávat mrtvoly (to je důležitá kvalita, o níž ještě bude řeč). Naneštěstí si ty dva procesy nepovídají.
Healy a spol. rozjeli někdy na začátku roku rebrandingovou kampaň, za kterou chtějí utratit deset milionů liber. Její klíčovou součástí je změna názvu z BHP Billiton na pouhé BHP, platná od začátku tohoto týdne. Prověřená korporátní praxe velí, že zkratkami nahradíte plnoslovné jméno ve chvíli, kdy potřebujete, aby si pokud možno nikdo nevzpomněl, co že jste zač a čím se zabýváte.
Tak mohl například John Browne blahé paměti říkat, že BP znamená "beoynd petroleum" namísto někdejšího British Petroleum. British Telecom měl pověst tak špatnou, že raději zvolil zkratku BT a riskoval, že si jej lidé budou plést s jinou významnou firmou, totiž Bulgar Tabak. Jinými slovy, změna názvu je u Billitonu pravým opakem toho, co tvrdí mluvčí Healy.
Ne že by nebylo od čeho utíkat. Firma má na krku nepěkný průšvih z listopadu 2015, kdy se její dceři Samarco v Brazílii protrhla trojdílná přehrada zadržující odpad z jednoho tamního železného dolu. Devatenáct lidí zemřelo a bahno zatopilo vše, co mu stálo v cestě, ještě na dalších sto kilometrech. Co hůře, akcie firmy klesly o pět procent. To byste se také raději jmenovali BHP (což si lze vykládat třeba jako brazilský humanitární projekt, chcete-li). Podle mluvčího Healyho to však nemá s brazilskou katastrofou nic společného.
Vtip je v tom, že tento rebranding (rozuměj cvičení v manipulaci s lidskou pamětí) si firma naplánovala někdy na přelomu roku. Zhruba měsíc před jeho spuštěním ale začal na management tlačit investor, společnost Elliott Advisors. Ta chce, aby firma svůj americký a britský provoz sloučila do jednoho. Byl by kotován v Londýně, kdežto ropný byznys by se od firmy oddělil a zůstal kotován na burze v USA.
To už je nějaký rebranding. "Uděláme to, až to bude dávat smysl," citoval Healyho The Guardian. Jistě, ale až vám bude korporátní mluvčí říkat, že je dnes čtvrtek, raději si to ověřte.