Odvaha a vikingská inspirace aneb Jak může Česko uniknout z německé pasti

Německá ekonomika je nemocným mužem Evropy a s ní se bohužel často veze i ta česká. Ačkoli Česko v posledních letech Německo na úrovni růstu překonává, obě ekonomiky při porovnání s předpandemickou úrovní zřetelně zaostávají za evropským průměrem. Do Německa dále vyvážíme zhruba třetinu celkových exportů a v Německu má původ zhruba 15 % přímých zahraničních investic v ČR. Těžko tedy německé klopýtání zcela odclonit. Lze se však inspirovat v zemích, kterým se to dlouhodobě daří.
Týdeník The Economist nedávno správně připomněl, že Evropa není jen Německo. Nemělo by se zapomínat na "úspěšnější kouty" starého kontinentu. Jedním z takových regionů je (nikoli úplně překvapivě) sever Evropy, zejména Dánsko, Švédsko nebo Finsko, jejichž firmy jsou schopné se zařazovat mezi globální giganty. V regionu žije jen 0,3 % světové populace, má tam ale původ největší světový výrobce hraček Lego, největší výrobce nábytku IKEA, největší globální výrobce šperků Pandora, strojírenský gigant Atlas Copco, telekomunikační firmy Nokia a Ericsson, farmaceutická společnost Novo Nordisk nebo streamovací platforma Spotify.
Ne všem uvedeným se sice v posledních letech daří ideálně, oproti zbytku Evropy však vykazuje "Sever" nebývalou schopnost flexibility a inovací. A to jak na úrovni velkých společností, tak (především) v oblasti zrodu a vývoje nových "velkých jmen". I proto roste podíl skandinávských firem v akciovém indexu MSCI Europe, který tak pomalu, ale jistě překonává podíl Německa (aktuálně okolo 13 %).
Jak se lze na severu Evropy inspirovat? Ponechme nyní stranou velice kvalitní vzdělávací systém, vysokou úroveň digitalizace, kvalitní veřejné služby nebo specifika spojená s dostupností vybraných nerostných surovin. Jedním z hlavních rozdílů je i podle The Economist velký trh s rizikovým kapitálem, který je na severu Evropy ochoten financovat globální expanzi i menším a středním startupům. Brzký "náraz" menších firem na globální konkurenci vede v úspěšných případech k rychlému "vybroušení" produktů, služeb a navazujících byznys modelů. Pandora takto vyrostla z malého dánského šperkařství v globální konglomerát přítomný zhruba ve stovce zemí během necelých osmi let.
České malé a střední firmy jsou naopak častokrát chyceny "v pasti" subdodavatelských řetězců, kde je tlak na inovace o poznání menší. Menší je ale také jejich odměna (podíl na tržbách) a větší jejich zranitelnost v případě, že mateřští odběratelé začnou hlásit problémy. Česku by po vzoru Skandinávie slušelo více odvahy "jít do světa" a také by potřebovalo podporu rozvoje trhu s rizikovým kapitálem. Národu Švejků by přišlo k duhu nasát trochu vikingské objevitelské krve. Aktuální problémy Německa tomu paradoxně mohou napomoci.