Co investorům ukázala americká výsledková sezóna za druhý kvartál?
|

Co investorům ukázala americká výsledková sezóna za druhý kvartál?

Zámořská výsledková sezóna končí, na začátku tohoto týdne již svá čísla zveřejnilo přes 450 firem z indexu S&P 500. Co se trh vlastně dozvěděl o kondici amerického soukromého sektoru, shrnují analytici Petr Bártek a Jan Šumbera z České spořitelny.

Americké akcie Výsledková sezóna Sektory Analytici ČS Jan Šumbera Petr Bártek ČSKB analýzy a komentáře

Přes 70 % firem na úrovni čistého zisku na akcii překonalo odhady analytiků. Meziroční růst dosáhl 11 %. Přispělo k tomu oživení v energetickém sektoru hnané vyššími cenami ropy. Velice dobře si vedly také sektory infomačních technologií a financí. Připomeňme si několik témat důležitých pro konkrétní odvětví.

Finance

Zámořské banky se mohly opřít o vyšší sazby americké centrální banky, růst čistých úrokových marží se nicméně nedostavil. V mezikvartálním srovnání sehrál negativní roli posun dlouhého konce výnosové křivky níže, otázkou zůstává boj o depozita reprezentovaný potenciálně rychlejším růstem vkladových sazeb. Aktivita na finančních trzích oproti prvnímu čtvrtletí notně polevila, když se projevilo zklidnění na dluhopisovém trhu, ale překonala odhady.

Banky si také vypomohly rozpouštěním vytvořených rezerv (zejména v segmentu půjček ropnému sektoru). Kvalitu bilancí ověřily zátěžové testy americké centrální banky, které dopadly dobře, což otevřelo prostor pro přívětivější kapitálovou politiku směrem k akcionářům.

Informační technologie

Těžké váhy reportovaly smíšená čísla. Příjemně překvapil Facebook, který zaznamenal další silně růstový kvartál. Objem i cena doručené reklamy stouply. Druhé pololetí by nicméně mělo být trochu náročnější, snižuje se totiž prostor pro rozšiřování reklamní nabídky.

Alphabet ve srovnání s Facebookem mírně zklamal. Může za to zejména rozšiřování aktivity na partnerských webech, s čímž souvisí sdílení výnosů a tlak na marže.

Solidní čísla představil Apple, který opět příjemně překvapil prodeji iPadů. Zhruba za měsíc by společnost měla představit nový iPhone. Spekuluje se o OLED displeji či technologii 3D snímání.

Amazon pokračuje v expanzi, pročež dodatečné investice tlačí marže níže. Perioda zpeněžení potenciálu se tak v čase stále odkládá, což je na druhou stranu vykoupeno budováním tržní pozice a potenciálem dominovat on-line nákupnímu světu.

Energetika

Hlavním tématem je vývoj nabídkové strany ropného trhu. Dohoda OPEC má trhliny, které se někteří členové aktivně snaží zacelit. Těžaři z břidlic v USA aktivují vrty v rychlém sledu. Výrobci kapitálového vybavení (Halliburton, Schlumberger) z toho těží. Investoři nicméně oprávněně spekulují, zda tendence kompenzovat slabá čísla z minulých let nepovede k dynamickému růstu nabídky kapitálového vybavení a konkurenčnímu boji, jehož důsledkem by byl tlak na marže.

Auta

Automobilový sektor se stále vypořádává s nástrahami, které si na něj vrcholící cyklus připravil. Objemy prodejů vozů klesají a výrobci pokračují v úsilí oživit uvadající zájem za pomoci slevových nabídek pro své dealery, růst úrovně poskytnutých slev však postupně zpomaluje. Také se zlepšuje pohled na objem zásob v prodejní síti. Sektor nicméně ani zdaleka nemá vyhráno.

V číslech General Motors bylo cítit zhoršení marží na čínském trhu, pod který se podepisuje zpomalení dynamiky prodejů. Obdobné informace bylo možné vyčíst z výsledků Fordu.

Telekomunikace

Soupeření v telekomunikační sféře nepolevuje, přesto je patrný částečný zvrat. Velká jména (Verizon, AT&T) chytla druhý dech, když uspěla se svou nelimitovanou datovou nabídkou. Výsledkem byl hodně překvapivý přírůstek počtu nových zákazníků. Zlepšil se také ukazatel úbytku stávajících klientů.

Tématem zůstává snaha o diferenciaci produktů, kterou telekomunikační společnosti realizují zejména skrze strategické akvizice. AT&T pracuje na převzetí Time Warner, nahlas se spekuluje o spojení T-Mobile US a Sprint. Investice do kvalitnějších sítí pokračují podle plánu.

Maloobchod

Náročným obdobím procházejí tradiční maloobchodní řetězce. Hlavním důvodem je přesun spotřebitelů do on-line světa, na který mnoho významných hráčů minulosti nebyla dostatečně připravená. V důsledku toho musejí stupňovat svou investiční aktivitu a tradiční kamenné obchody doplnit o kvalitní webová rozhraní.

Zdravotnictví

Velkou pozornost přitáhlo klinické testování v třetí fázi z dílny AstraZeneca. To se týkalo užití kombinované imunoonkologické terapie u pacientů s rakovinou plic. Lék nesplnil primární cíl testování v podobě zlepšení periody bez progresu nemoci ve srovnání se standardní metodou léčby (chemoterapie), a to navíc na relativně vyšší míře exprese proteinového receptoru. Zvýšila se tak rizika neúspěchu imunoonkologických kombinací. Nutno ovšem podotknout, že AstraZeneca nedisponovala tak rozsáhlými zkušenostmi jako lídr v tomto oboru Bristol-Myers Squibb.

Pořádně za uši dostala také Teva, která zhoršila výhled na letošní rok. Může za to konkurenční boj na severoamerickém trhu, který se projevuje tlakem na ceny generických léčiv. Jednou z implikací je horší výhled tvorby provozního cash flow, což si vyžádalo úpravu dividendové politiky. Před společností se navíc nadále tyčí dva majáky neštěstí – výpadek tržeb z léku Copaxone, který se odehraje po vstupu generické konkurence, a mamutí dluh způsobený nepovedenou akvizicí v minulosti. Akcie tak rychle ztratily takřka polovinu hodnoty.

Zdroj: Česká spořitelna