Provozní zisk Volkswagenu v prvním čtvrtletí klesl o 5 %, provozní zisk Škody Auto klesl o 6,2 %

Provozní zisk německého automobilového koncernu Volkswagen klesl v prvním čtvrtletí o pět procent na 3,9 miliardy eur. Mohl za to slabší prodej a vyšší náklady, uvádí se ve čtvrtečním prohlášení. Součástí koncernu je i česká Škoda Auto, jejíž zisk se v prvním čtvrtletí snížil o 6,2 %.
Volkswagen uvedl, že dal stranou miliardu eur na právní spory. Bez mimořádných položek, jako jsou rezervy na očekávané právní spory, provozní zisk vzrostl o 14 % na 4,8 miliardy eur. Zisk před zdaněním se snížil téměř o devět procent na 4,1 miliardy eur. Tržby koncernu pak díky finanční divizi stouply o 3,1 % na 60 miliard eur. Dodávky aut zákazníkům se snížily o 2,8 % na 2,6 milionu vozů.
Finanční ředitel Frank Witter v prohlášení označil začátek roku za dobrý a údaje o tržbách a zisku povzbudivé. Zdůraznil, že výhled na letošní rok zatím zůstává beze změny.
Zisk hlavní značky VW se zvýšil o pět procent díky kontrole nákladů a prodeji ziskovějších modelů. U nejziskovějších luxusních značek Audi a Porsche však provozní zisk klesl.
Volkswagen stále čelí soudním sporům v souvislosti se skandálem s falšováním emisních testů u naftových vozů, který se objevil v roce 2015. Je mezi nimi i žaloba investorů, kteří viní firmu, že je včas neinformovala o problému s emisemi, napsaly agentury AP a Reuters.
Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Zisk automobilky Škoda v 1. čtvrtletí klesl o 6,2 procenta
Provozní zisk české automobilky Škoda Auto klesl v prvním čtvrtletí o 6,2 % na 410 milionů eur. Přispěl k tomu nepříznivý vývoj směnných kurzů a vyšší náklady. Tržby stouply o 8,2 % na 4,9 miliardy eur.
Škoda Auto již dříve uvedla, že dodala v prvním čtvrtletí zákazníkům 307 600 aut, což znamená meziroční pokles o 2,9 %. Prodeje ovlivnil pokles celkového trhu v Číně.
"I přes náročné tržní prostředí plné výzev jsme v prvním čtvrtletí roku 2019 dosáhli solidního výsledku. Mírný pokles provozního výsledku je především důsledkem negativních efektů směnných kurzů a vyšších výdajů na nové produkty a technologie budoucnosti," řekl člen představenstva Škoda Auto Klaus-Dieter Schürmann.
Volkswagen dodal, že vysoká byla poptávka zvláště po modelech Karoq a Kodiaq. Škoda v současnosti nabízí devět modelových řad automobilů. V roce 2018 dodala zákazníkům celosvětově více než 1,25 milionu vozů. Do roku 2025 chce ročně prodávat dva miliony aut.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy je důvodem poklesu dodávek počtu vozů v prvním čtvrtletí letošního roku především pokles poptávky v Číně. "Druhá nejsilnější ekonomika světa zápolí s vlastním zpomalením, které vyhrotila obchodní válka s USA, probíhající v uplynulém více než roce. Mladoboleslavské automobilce ale nepomohla ani situace na domácím trhu," řekl Kovanda.
Podle něj patří Česká republika společně s Finskem, Švédskem a Nizozemskem k těm zemím EU, kde se letos v prvním čtvrtletí nejcitelněji propadal počet registrací nových osobních automobilů. "Nadějí pro českou automobilku je však vývoj v poslední době. Situace v čínské ekonomice a v německém průmyslu totiž vykazuje známky stabilizace," dodal ekonom.
Zdroj: ČTK
Aktuality
