Denní glosa: United Airlines a spravedlnost

Oscar Munoz je velkým kandidátem na titul vyvrhele měsíce. Šéf United Airlines nechal nevybíravě vyhodit cestujícího, který seděl v letadle na lince Chicago-Louisville, protože na jeho místo potřeboval posadit jednoho ze čtyř členů posádky, již potřeboval do vyprodaného letadla dostat. (Ne, Munoz to nezařídil osobně, ale posádka podle platných firemních instrukcí zavolala letištní ochranku, která chlapíkovi tak trochu rozbila hubu.)
Munozova reakce nebyla v duchu "ježišmarja, to jsme zvorali". Naopak, nesla se ve znamení logiky, že cestující si rozbitou hubu zavinil sám, protože "byl neústupný a rušil", když jej personál "přemísťoval" (originál re-accommodate je ještě o něco idiotštější).
Vtip je v tom, že se nic neděje. Akcie UA poklesly o 2,5 %, ale vzápětí se zpola zotavily. Twitter nadával, ale Twitter nadává pořád, takže to skoro nikoho nezajímá.
Munoz ale stejně nejspíše nevyvázne jen tak. Ne proto, že nešťastný cestující byl lékař a někdo měl kvůli idiocii UA potíže. Ani proto, že by akcionáři pocítili něco jako svědomí a žádali by generálního ředitele o satisfakci. Kdepak, proti United Airlines se strhla obrovská internetová kampaň v Číně.
To je problém, protože United Airlines v Číně generují přes šest procent tržeb, loni 2,2 miliardy dolarů. (Největší konkurenti Delta Air Lines a American Airlines mají v Číně tržby 1,3 miliardy USD, respektive 0,83 miliardy USD.) Pokud by tedy kampaň nahlodala čínské tržby, bylo by to pro firmu nepříjemné.
Proč se ale Číňané bouří proti chování UA? Z univerzálního, všelidského smyslu pro spravedlnost? Ale kdepak – dotyčný chudák doktor byl etnický Číňan. To hýbe světem. Nikoli nehoráznost, zvůle a bezpráví, ale až etnická spřízněnost. Jen je divné, že to Munoz neví taky.