Jak (ne)utrácíme: Spotřeba českých domácností začala klesat. Jsme opatrnější, ale chceme nakupovat

Karetní transakce (platby kartou u domácího obchodníka, přes platební brány a výběry z bankomatů) poklesly v týdnu od 5. do 11. října meziročně o 2 %. Spotřeba domácností tedy, zdá se, začala opět klesat.
Gastronomie a ubytování
Omezení provozu restaurací a vývoj epidemie se podepsaly na poklesu objemu plateb kartou, ale jen o 1 % meziročně (ještě v létě růst o 42 %), tedy (zatím) nijak výrazně. Možná i proto vláda přikročila k tvrdším omezením. Mimochodem, struktura ukazuje větší pokles u věkové kategorie 40-60 let (-5 %, podíl na celkovém objemu plateb kartou je 44 %). Zajímavé je, že věková skupina 60+ neomezila výrazněji návštěvy restaurací (-1 % meziročně, podíl na objemu plateb v restauracích 29 %).
V případě ubytování (hotely, penziony, kempy) byl pokles dramatičtější, a to o 19 % meziročně (v létě +55 %). Dobrovolné sociální distancování má výrazně silnější dopad. Gastronomický sektor a odvětví ubytování pravděpodobně čekají podobné poklesy jako během jarního lockdownu. Pro připomenutí, v prvních dvou týdnech jarního lockdownu poklesly platby kartou v restauracích o 51 % a za ubytování o 87 %.
Přesun domů a do on-line prostředí
Na celkových číslech je zajímavé, že se lidé chovají trochu jinak než na začátku jarního lockdownu:
- Neprobíhá tak velké zásobení se potravinami. Růst plateb kartou za potraviny o 31 % (v létě +28 %), v půlce března to byl dvojnásobný růst (+62 % meziročně). Panuje tedy výrazně větší důvěra v plynulost zásobování.
- Lidé začali omezovat cesty mimo domov. Poklesly výdaje za cestování, vlaky, autobusy i pohonné hmoty (-13 %).
- Dobrou zprávou je, že lidé začínají nakupovat více on-line a nechávají si věci dovézt domů. Platby kurýrům vzrostly o 180 % (v létě +46 %). S tím jde ruku v ruce i urychlení poklesu výběrů z bankomatů (-16 % meziročně). Takové chování omezuje propad celkové spotřeby.
- Očekávání, že lidé budou trávit více času doma, se podepsali i na větším růstu plateb v hobby marketech (+83 % meziročně), mírně zrychlil i růst plateb za elektroniku a nábytek.
Celkově je z dat patrné, že spotřeba začala klesat, lidé se ve větší míře začali sociálně distancovat a tráví více času doma. Na rozdíl od jara není taková panika ohledně potravin a lidé se plynule více přesunují do on-line světa a nakupují přes e-shopy, což omezuje pokles spotřeby domácností.