Které firmy budou vítězi dalšího rozvoje elektromobility (nejen) v Číně?

Od vypuknutí pandemie covidu-19 jsme svědky (další) vlny optimismu ohledně budoucnosti elektromobility. Vlády velkých zemí zavádějí ekologická opatření a zařazují "zelené" investice mezi pilíře svých strategií. Pozornost se soustředí hlavně na klimatickou politiku USA a Evropy, k dekarbonizaci se ale zavázala také Čína. Tamní elektromobilový průmysl by přitom díky rychlejšímu než předpokládanému poklesu cen baterií mohl dále zrychlovat. V rámci tohoto procesu by se přitom mohlo nejvíce dařit společnostem z přední části hodnotového řetězce.

Tlak na dekarbonizaci

Na hlavních trzích sílí pobídky k dekarbonizaci a širšímu využívání elektromobilů. V Evropě je v centru dění Green Deal, který má do roku 2050 zajistit klimatickou neutralitu regionu, přičemž jeho klíčovou součástí je udržitelná mobilita. Cílem je instalace dobíjecích stanic pro elektromobily, která má podporovat prodej nízkoemisních vozidel.

V USA by se podle plánů prezidenta Joea Bidena měly do roku 2035 snížit emise skleníkových plynů na polovinu (oproti úrovni z roku 2005) a mělo by se omezit znečištění uhlíkem z dopravy díky menším emisím výfukových plynů a investicím do rozvoje elektromobilové infrastruktury. Čínský prezident Si Ťin-pching pak prohlásil, že cílem Číny je dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2060 a že "ekologické" automobily by měly do roku 2035 tvořit veškerý prodej vozů.

Sečteno a podtrženo, míra rozšíření elektromobilů by měla být celosvětově vyšší, než se ještě před rokem očekávalo. V Číně by podíl elektromobilů mohl do roku 2030 přesáhnout 40 %.

Dekarbonizace a levnější baterie jako plus pro čínskou elektromobilitu

Po vypuknutí pandemie covidu-19 růst počtu elektrických aut zrychlil díky prudkému navýšení vládní podpory. V Evropě to znamenalo velké dotace včetně v přepočtu 3,2 miliardy USD na dobíjecí infrastrukturu ve Spojeném království, vývoj a výrobu elektromobilů a 5 miliard USD v Německu, které pomohly překonat krizi způsobenou koronavirem a umožnily investovat do elektromobilů.

Důležité je, že ceny baterií, které tvoří největší část nákladů na elektromobily, klesaly v letech 2019-2020 rychleji, než se očekávalo. Podle průzkumu společnosti Bloomberg New Energy Finance pro rok 2020 byly ceny baterií v roce 2020 o 13 % nižší než v roce 2019, a to zejména díky vyššímu prodeji elektromobilů. Na trh byly zároveň uvedeny účinnější baterie.

Ceny baterií do elektrických aut klesají

Dotace a nižší náklady na baterie podpořily také čínský elektromobilový průmysl. To umocnilo nadšení kapitálového trhu pro tento sektor, což vedlo k příchodu nových hráčů na trh a zvýšení konkurence. To by mělo dále pomoci dodavatelskému řetězci ke snižování nákladů a zatraktivnění vlastnictví elektrických aut pro spotřebitele.

Prodeje ekologických aut v Číně

Všichni zvítězit nemohou

Ne všechny zúčastněné strany však budou odměněny stejně. Mohli bychom být svědky toho, že zvýšená konkurence na trhu s elektromobily sníží návratnost kapitálu a akcionáři některých společností prodělají. Investoři tak budou muset (jako vždy) dobře vybírat, do kterých společností vložit peníze.

V dodavatelském řetězci v rámci výroby elektromobilů mají větší šanci na úspěch společnosti s konkurenční výhodou. Odvětví s vyššími bariérami vstupu, technologickými prvenstvími nebo nákladovými výhodami mají lepší předpoklady k ochraně svých tržních podílů a marží. Společnosti v přední části řetězce, konkrétně firmy vyrábějící baterie, jako jsou čínská Contemporary Amperex Technology a korejská LG Chem, by mohly těžit ze své velikosti, technologií a vedoucího postavení na trhu. Čínská společnost Wuxi Lead Intelligent Equipment dodává zařízení výrobcům baterií pak má hluboké technologické znalosti a úzce spolupracuje se svými zákazníky.

Firmy, které se zaměřují čistě na výrobu elektromobilů, mají na druhou stranu jen málo konkurenčních výhod a jsou nejvíce ohroženy nováčky v odvětví. Společnost NIO je často skloňována jako čínská Tesla, nemá ale srovnatelné technologické znalosti ani není tak geograficky rozkročená, a tak může zůstat hráčem druhé kategorie. Li Auto používá technologii prodlužování dojezdu vozidel s běžným palivem, která dobíjí baterii během jízdy. Tato strategie by však mohla být narušena, pokud se elektromobily s bateriemi a nabíjecí infrastruktura budou zlepšovat rychleji, než se očekává.

Akcie z odvětví elektromobility
zdroj: Google Finance

Velký prostor pro růst

Odvětví elektromobilů je pro dlouhodobé investory zajímavé díky strukturálnímu trendu elektrifikace aut, vlády se totiž zavazují k cílům dekarbonizace na několik desetiletí a vyčleňují obrovské peníze na jejich realizaci.

Elektromobilita je také předpokladem rozvoje inteligentních vozů a plně autonomního řízení. Konvenční 12V autobaterie používané ve většině současných vozidel spalujících benzín nestačí k podpoře výpočetních a snímacích požadavků autonomních automobilů, a tak jsou vysokonapěťové architektury hybridních a (plně) elektrických automobilů pro autonomii aut klíčové. Elektromobily by tak na trhu s auty časem měly získat většinový podíl. V Číně je přitom aktuálně stále jen zhruba každé šestnácté osobní auto na elektřinu, růstový potenciál odvětví je tedy stále obrovský.

Emise - ilustrační foto
7. 7. 2021 17:06
Evropa chce dále omezovat svou uhlíkovou stopu. Těchto 40 akcií může být cestou, jak na to vsadit

Evropské akcie již od konce roku 2007 výkonnostně zaostávají za americkou konkurencí. Tehdy získaly na síle dva hlavní...

Automobilový průmysl, prodej aut - ilustrační foto
3. 7. 2021 14:39
Automobilový průmysl: Nedostatek čipů bude problém až do konce roku

Pokud výroba čipů nebude držet krok s poptávkou, omezí jejich nedostatek výrobu v automobilovém průmyslu. Automobilky se...

Zdroj:
Fidelity International
Asijské akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Emerging markets
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
21. 9. 2021 12:07
Igor Müller (NN Investment Partners): Ve střední a východní Evropě jsou stále velice atraktivně…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Erste Group Bank
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Pražská burza
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Varšavská burza
Přestat sledovat
20. 9. 2021 12:00
Investorský magazín: O rezidenčních nemovitostech s makléřem Petrem Vomastkem
Bydlení
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
20. 9. 2021 9:30
Petr Novotný (Investiční web): Trh řeší problémy Evergrande a jejich možné dopady, ceny akcií se…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
20. 9. 2021 6:11
6 let dieselgate a smutná česká statistika: 160 tisíc poškozených a nulové odškodnění. Vrátí téma…
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Knihy a literatura
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volkswagen
Přestat sledovat