28. 3. 2023 20:30
Petr Novotný (Investiční web): Dluhopisový trh je přesvědčený, že se USA nevyhnou recesi. Akcie ale…
Před patnácti lety časopis Forbes hlásal: "Nokia, miliarda zákazníků - dokáže někdo chytit mobilního krále?" Ten samý rok Apple představil iPhone. A bylo vymalováno. Jaká tři ponaučení si z osudu kdysi největšího výrobce mobilních telefonů na světě vzít?
Nejen s blížícím se koncem tohoto a příchodem nového roku se ze všech stran valí predikce toho, co nás čeká v příštích měsících. Každý, kdo predikce vydává, by ovšem měl přiznat, že jen hádá. Nikdo neví, co se bude dít za týden, natož za několik měsíců. I proto je nebezpečné spoléhat se na konkrétní předpověď, mít jedinou vizi, jediný byznys plán. Lepší je různým scénářům přisuzovat pravděpodobnosti a mít připravené reakce pro co nejvíce eventualit. A to jak na trzích, tak v byznysu.
Padl mobilní král Nokia, padl Enron. Jednou možná padnou i Apple, Facebook nebo Microsoft. Nokia buď nerozpoznala nový trend na trhu telefonů, nebo nebyla schopná či ochotná se k němu přidat. A tak ji nakonec dohnali a předběhli všichni. To stejné přitom hrozí všem firmám bez výjimky. Stačí, aby na chvíli polevily, a konkurence začne rychle posilovat na jejich úkor.
Někteří tvrdí, že za koncem mobilní divize Nokie je její přesvědčení o tom, že je v této oblasti neporazitelná. Když se začaly objevovat chytré a dotykové telefony, Nokia se stále držela svých standardních modelů. A když konečně i ona začala nabízet nová zařízení, náskok konkurence byl už tak velký, že jej zkrátka nezvládla dotáhnout. Vývoj a inovace jsou nekonečným procesem a nevěnovat jim dostatek pozornosti může být pro byznys doslova smrtelný hřích.