Burzovní hřbitovy jsou plné slavných jmen. Pozor na akciové mrtvoly!

Pamatujete ještě mrkváče nebo plísňáky? Ve své době módní hity, které musel mít každý. Kdo je neměl, byl out. V módě vždy letí něco, po čem za pár let pes neštěkne. Některé střihy nebo materiály ale fungují pořád. Na trzích je to celkem podobné a je dobré na to v rámci práce s portfoliem myslet. Nechcete se přece chystat na finanční koncert a zaseknout se u skříně plné mrkváčů.
I ve světě investic se objevují módní vlny, kdy jsou investorům vnucované akcie často i velice obskurních firem. Investoři jsou elektrizovaní grafy růstu a skvělými příběhy a paralyzovaní představou, že "už to nestihnou". Protože teď, teď je přece ještě ta skvělá cena! Zítřky jsou zářivé a pozitiv nepočítaně.
Možná takové firmy a jejich akcie skutečně existují. Ale je opravdu nepříjemně velká šance, že cenné papíry podobně popularizovaných společností dopadnou jako mrkváče a plísňáky z osmdesátek. Zbyde po nich archiv optimistických doporučení a nadšených komentářů, které v jeden moment tak nějak vyschly. Takové burzovní památníčky.
Beyond Meat
Hlína na tomhle hrobě ještě ani pořádně neslehla a květiny vypadají pořád čerstvě. IPO v roce 2019, start kolem 46 dolarů. Rázem burzovní miláček, vždyť co může být lepší příběh než burger bez krávy. Během tří měsíců cena atakuje trojciferné hodnoty, o titulu mluví všichni. Že firma nemá pořádnou historii a žádné zisky? Nevadí, ony přijdou. A současná realita? Cena akcií v centech, maximálně něco přes dolar. I pivo je dražší. Trh se zkrátka rozhodl, že maso je maso a zisky jsou zisky.
Tenhle už tak smutný investiční příběh měl letos na podzim zajímavou zápletku. Na konci října vzrostla cena akcií během pár dnů o stovky procent. Nebyl za tím žádný zásadní obrat v hospodaření, ale obří spekulace drobných investorů, kteří se vrhli na Beyond Meat jako na takzvaný meme titul. Podobný průběh jako v roce 2021 GameStop. Díky extrémnímu zájmu poháněnému euforií na sociálních sítích, algoritmy a short squeezy investorů, kteří měli naopak vsazeno na pokles ceny, vystřelil kurz strmě nahoru. Po pár dnech ale bylo po všem. Někdo určitě hezky vydělal, kdo se ale přidal pozdě, žvýkal nakonec hodně hořký burger.
Burzovní hřbitov plný slavných jmen
Další příklad? Co třeba Virgin Galactic. Příběh turistických letů ve stylu "vesmír pro všechny" a excentrický miliardář Richard Branson v titulcích vyvolali před lety doslova hon na tyto akcie. Vrchol přišel na začátku roku 2021, kdy za akcii historicky největší optimista utratil 1 256 dolarů. Lákavý příběh vyprchal spolu s financemi firmy i slibovanými letenkami. Cena se dnes krčí kolem pěti dolarů, na zlomku někdejšího maxima, a firma přežívá hlavně díky ředění kapitálu.
Pomyslný hřbitov kdysi slavných nebo slibných burzovních story se dále plní. GameStop, AMC, Nikola, WeWork, Bed Bath & Beyond, Peloton nebo Opendoor jsou hrobečky relativně čerstvé. Tyto firmy si prošly etapou naprosté fascinace svých investorů v posledních pár letech. Z památníčků na krvavé dot-com období už většinou stihla opadat písmena, to byly příběhy pro opravdu otrlé.
Unesete propad o desítky procent?
Budou se objevovat další miláčci investorů a médií. Uvidíme i stále nové pokusy o vzkříšení padlých akcií a rychlý výdělek. Jak se k nim jako rozumní investoři postavit?
Svádí to, svézt se také na nějaké meme vlně. Divoké trhy ovládané emocemi jsou ale maximálně pro krátkodobější obchodníky. Ti mohou poměrně jednoduše těžit z jasného trendu nebo se zajistit proti nečekanému prudkému propadu. Pro dlouhodobější investory jsou takové akcie smrtelně jedovaté a experimenty s oživováním mrtvých extrémně nebezpečné.
Máte pocit, že vám na trzích uniká něco zásadního? Věřte, že neuniká. Pokud jinak nedáte, tak dobře. Ale věnujte se takové akciové duchařině jen v množství menším než malém, maximálně s 1–2 % hodnoty portfolia. Základ investic by měl být naopak k usnutí nudný. Žádné zprávy o burzovních kometách nebo burgerech bez krav.
Jestli máte i tak nutkavou potřebu utratit za nějaké ty burzovní mrkváče, vždy se zeptejte sami sebe, jestli vám budou dělat radost i v případě, že cena po vašem nákupu klesne o 30 % nebo třeba 90 %. Bude to důvod k pousmání, nebo vážná díra do rozpočtu vaší budoucnosti?
Nezapomínejte, že cena zpravidla padá mnohem rychleji, než roste, a že nakoupit za cenu, která na vás svítí ve vaší investiční aplikaci, během silného růstu nebývá problém. Kupců i prodejců je v takové době dostatek. Při propadu spojeném s panikou ale trh funguje jinak – prodejci by byli, ale kupců je jako šafránu.
Aktuality













