US MARKETOtevírá za: 42 h 21 m
DOW JONES+0,78 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,70 %
META-0,55 %
TSLA+2,09 %
AAPL-0,09 %

Koronapokalypsa jako hit roku

Kdo by si neužil pěknou epidemii? Internet (a nejen ten) šílí kvůli koronaviru. Od cyniků přes příznivce spikleneckých teorií až po propagandisty různé provenience, dostane se na každého.

Daniel Deyl
Daniel Deyl
6. 2. 2020 | 12:03
Koronavirus

Constellation Brands, výrobce a distributor mexického piva corona v USA, lobbuje u čínských úřadů, aby se nově nalezený člen rodiny koronavirů jmenoval Bud Lite namísto generického označení "koronavirus".

Ne, nelobbuje, zadržte! Je to jen jeden z milionu vtipů, které začaly v lednu kolovat po internetu. Došlo k tomu ve chvíli, kdy tomuto kolektivnímu mozku lidstva svitlo, že jméno skupiny virů, z nichž pochází letošní čínský infekční hit, je shodné s názvem populární předražené moči vydávané za pivo. Skutečnosti, že onen sporný nápoj pochází z Mexika, že virus sám se mezi lidmi objevil v Číně a že ve Spojených státech zatím mnoho škody nenapáchal, otevřely stavidla zejména zámořské vtipnosti dokořán. Nedá se nic dělat.

Kdo je ten typ, může se po zbytek roku plácat do stehen při pohledu na obrázky s komentáři, jejichž ambice dosáhnout na označení "humor" se potkává se střídavým úspěchem. "Všude se šíří koronavirus a mě nikdo nepozval!" zní jeden takový. "Co dělat, když v čínské restauraci uslyšíte z kuchyně kašel?". A libovolné množství dalších podobných.

A to nemluvíme o českých podmínkách, které vytvářejí humor jaksi bezděčně. Takový časopis Týden na svém serveru například oznámil, že nákaza "koranovirem" je taková a maková. Pojem "koranovirus" nesporně obohacuje teologii i epidemiologii o nečekaný rozměr, řeklo by se.

Ale zpět do světa. Berme to tak, že proliferace tohoto stylu zábavy je daní za svobodu slova a za to, že nám firmy mohou špiclovat počítače, abychom si později mohli přečíst, že podíl e-commerce na globálním HDP opět stoupl (také jste si oddechli, ne?). Zase to přejde a bude následovat milosrdné období relativního ticha.

Kromě toho však zprávy okolo koronaviru (jenž dosud navzdory lobbingu Constellation Brands nese sexy oficiální označení 2019-nCoV) vybudily jinou lidskou schopnost, která je sice také otravná, ale na rozdíl od přituplých vtípků umí být i šeredně nebezpečná. Je jí sklon věřit nejnemožnějším pitomostem, mezi jinými konspiračním teoriím (bude o nich ještě řeč). Jen ať je to hlavně neotřelé a dramatické.

ANKETA: Co může epidemie koronaviru znamenat pro trhy a ekonomiku?

ANKETA: Co může epidemie koronaviru znamenat pro trhy a ekonomiku?

V takovou chvíli nahrává atmosféře nikoli snad paniky, ale mírně příjemného vzrušení fakt, že čínské úřady jako obvykle držely v prvních dnech existenci a rozsah nákazy pod pokličkou a faktům nechávaly jen uzoučký koridor k cestě na světlo boží.

Zbytek obstarávali lidé jako Eric Feigl-Ding. Z odborníka na výživu, jenž externě spolupracoval s Harvardovou univerzitou a víceméně po něm neštěkl pes, se přes noc stala epidemiologická celebrita. "SVATÁ MATKO BOŽÍ!" tweetoval 20. ledna. "Ten nový virus je 3,8!!!" Jaká že tři osmička, můžete se ptát, a proč je k tomu potřeba asistence příbuzných Všemohoucího?

Vysvětlení je prosté. Číslo označuje míru nakažlivosti viru a znamená, že jeden nakažený člověk průměrně nakazí téměř čtyři další. Je to hodně, nebo málo? Feigl-Ding, unesen vědomím vlastní důležitosti při odhalování trablů v oboru, jemuž nerozumí, řekl, že je to osminásobek nakažlivosti viru, jenž před lety způsoboval onemocnění SARS.

To je fakt blbé, řeknete si. Naneštěstí pro Feigl-Dinga (a naštěstí pro nás ostatní) je to nesmysl. Zaprvé, míra nakažlivosti je často podstatně vyšší než 3,8. Například u spalniček je tento údaj vyjádřen rozmezím 12-18, u obávaného SARS to bylo zhruba 2-5, tedy ani ne dvojnásobek 2019-nCoV. Kromě toho odhad u nového viru později klesl na hladinu zhruba 2,5.

Nejde tedy zdaleka jen o to, kolik lidí virus nakazí, jako spíše o to, co se s nakaženými stane. Podle tohoto kritéria hraje z novodobých epidemií prim onemocnění MERS, jež se v roce 2012 objevilo v Saúdské Arábii (ačkoli nejvíce paseky natropilo o tři roky později v Jižní Koreji); to zabilo zhruba 35 % nakažených. Onemocnění SARS si vyžádalo život každého čtvrtého pacienta, kdežto nový koronavirus měl 5. února na svědomí zhruba 500 mrtvých z celkového počtu 20 000 nakažených, tedy asi 2,5 %, což je desetina oproti SARS. Nic na tom nemění ani fakt, že se obě důležitá čísla každým dnem mění.

KONTEXT: O koronaviru, (de)globalizaci a lidech

KONTEXT: O koronaviru, (de)globalizaci a lidech

Na Feigl-Dinga se vzápětí obořili kolegové a vynadali mu do blbců jen o něco mírnějším způsobem, než kdyby se zjistilo, že volí republikány. Nebohý výživový poradce v reakci na to sklopil krovky, uznal svoji chybu a od té doby tweetuje umírněněji. Ale co je to platné, když jeho původní tweet má neustále několikanásobek retweetů všech korekcí a upřesnění dohromady.

A to Feigl-Ding jen totálně nadsadil čísla, ale nebyl zcela nepříčetný. Kromě něj jsou na sociálních sítích aktivní i lidé, kteří se domnívají, že virus někdo "ukradl z Kanady, aby jím pozabíjel cizí nepřátele".

Nebo varují před "zombie apokalypsou".

Nebo je to důsledek očkování. Nebo je to selhání čínského arzenálu biologických zbraní. Nebo... (sami si doplňte oblíbenou ptákovinu).

A pak jsou tu i koumesové v opačném gardu. Server TechCrunch nabízí přesvědčivý příklad jednoho takového, jenž radí obavy z koronaviru ignorovat. Proč? No protože taková chřipka přece zabíjí šedesátinásobně více lidí ročně než 2019-nCoV. Myšlenka, že možná bude jedním z důvodů fakt, že tento nováček mezi koronaviry je znám vlastně jen pár týdnů, a neměl tedy čas do statistik výrazněji promluvit, již k autorovi této analýzy zjevně nedoputovala.

A v tom možná tkví varování koronaviru naléhavější, než je jeho okamžitá zdravotní hrozba. Jde o náznak toho, co se s lidmi stane, když namísto vzdělání začnou spoléhat na Google. V ideálním případě se od dědiců Larryho a Sergeye dozvědí přesně to, co potřebují. Ale nikdy nic navíc, takže jim kdokoli bude moci nakukat cokoli, protože nebudou zvyklí si dát dohromady jedna a jedna. Ale e-commerce pokvete. Ještě chvíli.

Ekonomické a politické hrozbyGlosaKoronavirusMédiaSociální sítě
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika