K růstu tržeb za nepotravinářské zboží v září v České republice přispěl nejvíce prodej přes internet

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v září reálně meziměsíčně o 0,7 %. Meziročně očištěné tržby o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 0,5 %, bez očištění o 3,7 % (v letošním září bylo o dva pracovní dny více než v roce 2012). Pokračoval růst prodeje motorových vozidel včetně náhradních dílů.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se snížily v září reálně meziměsíčně o 0,7 %. Meziročně očištěné tržby o vliv počtu pracovních dní se zvýšily o 0,5 %, bez očištění o 3,7 %. Vývoj souvisel mimo jiné i s vyšším počtem pracovních dní v letošním září oproti září 2012 (+2). Na meziročním růstu tržeb se podílel více motoristický segment (2,6 p.b.) než samotný maloobchod (1,1 p.b.).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčně o 0,8 %. Meziročně očištěné tržby o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 3,3 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 9,5 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 10,1 % a za opravy o 7,0 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,6 %. Stejný pokles zaznamenaly tržby meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní. Bez očištění se tržby zvýšily meziročně o 1,5 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,1 % a za pohonné hmoty a potraviny klesly (o 6,8 %; resp. o 0,3 %).
"Především dva pracovní dny navíc dopomohly maloobchodním tržbám k meziročnímu růstu o necelá čtyři procenta (3,7 %). Po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dnů však už není výsledek zdaleka tak oslnivý, neboť útraty v obchodech se zvýšily jen o 0,5 % a nevymykají se dosavadnímu trendu," říká Petr Dufek, analytik z ČSOB.
"Výsledky maloobchodu stále ještě odrážejí slabou domácí poptávku, která ještě nijak nepocítila počínající oživení české ekonomiky. Horší reálná finanční situace domácností spolu s přetrvávajícími obavami zatím ještě odrazují spotřebitele od větších nákupů a nepřímo tak nutí prodejce do dalších slev. Slabá poptávka tak stále tlačí českou inflaci směrem dolů. Nepředpokládáme, že by se tento trend do konce letošního roku změnil. Optimističtější vyhlídky ovšem bude mít obchod už na začátku roku, kdy by lidé mohli více ušetřit v nákladech za bydlení díky levnějším energiím," dodává Dufek.
Zdroj: ČSÚ
Aktuality
