Na předvánoční nákupy vyrazilo více Američanů, utráceli ale prý méně

Do kamenných i internetových obchodů se na předvánoční nákupy o prodlouženém víkendu vypravilo více Američanů než loni. Poprvé od roku 2009 ale utráceli méně. Podle agentury AFP to oznámila Národní maloobchodní federace (NRF). Americké obchody zažívají koncem listopadu nápor lidí, které lákají výrazné slevy, reklamní akce a prodloužená otvírací doba.
Na čtvrteční Den díkůvzdání, na takzvaný "černý pátek" a během víkendových dnů do obchodů vyrazilo nebo se k tomu chystalo zhruba 141 milionů lidí. Oproti loňsku to bylo o 1,2 % více.
Relativně nový jev, totiž prodej i během Dne díkůvzdání, který v USA bývá tradičně zasvěcen rodině, do obchodů přilákal 45 milionů lidí, o 27 % více než před rokem. V pátek se za slevami vydalo o 3,5 % více lidí než loni, napsala AFP. Utráceli ale méně (v průměru 407,02 USD na zákazníka oproti loňskému průměru 423,55 USD). Celkově v obchodech nechali 57,4 miliardy USD, o 2,7 % méně než před rokem.
Podle šéfa NRF Matthewa Shaye je na vině "složitá makroekonomická situace", ale také skutečnost, že Den díkůvzdání, který se v USA slaví každý čtvrtý čtvrtek v listopadu, nastal letos později než jindy, takže obchodníci nabízeli slevy už od poloviny listopadu.
Výzkumná společnost ShopperTrak už v sobotu oznámila, že na Den díkůvzdání a na takzvaný "černý pátek" Američané vykonali 1,07 miliardy návštěv kamenných obchodů, o 2,8 % více oproti loňsku. Také ale podle ní utratili o 2,3 % více peněz. "Nákupní praxe na černý pátek se mění, přičemž více nakupujících raději vyráží na nákupy na Den díkůvzdání," potvrdil trend posledních let zakladatel firmy ShopperTrak Bill Martin.
Výrazný růst ale zřejmě zaznamenal internetový prodej. Podle gigantu IBM se na Den díkůvzdání tržby z prodeje on-line stouply o 19,7 % a na "černý pátek o 19 %. Podle analytické společnosti ComScore, jejíž zprávy pozorně sleduje Wall Street, tržby z prodeje on-line během Dne díkůvzdání a pátku stouply celkem o 17,3 %.
Zdroj: ČTK
Aktuality
