US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,91 %
NASDAQ-0,82 %
S&P 500-0,11 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

Němečtí strojvůdci vyhlásili další stávku

Němečtí strojvůdci svolali kvůli sporu s vedením železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) další stávku. Odborový svaz strojvůdců (GDL) v neděli večer oznámil, že se vlaky v nákladní dopravě zastaví v pondělí v 15.00 SELČ a v osobní v úterý ve 2.00 SELČ. Protestní akce skončí v neděli v 9.00 SELČ. Vedení DB se zatím k vyhlášení stávky nevyjádřilo, není ani jasné, zda protest postihne spojení s Českem.

Redakce IW
Redakce IW
3. 5. 2015 | 23:40
Německo

Svaz GDL požaduje zvýšení platů strojvůdců o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně a omezení přesčasů. Odborový svaz GDL zároveň chce posílit svůj vliv v DB, když chce zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí či personál jídelních vozů, které dosud zastupoval konkurenční a početnější svaz EVG. Právě spor o význam jednotlivých odborů je příčinou současné stávky.

"DB stále trvají na tom, aby platily shodné tarifní smlouvy, a tím chtějí donutit GDL, aby se podřídil svazu EVG," uvedli strojvůdci v tiskovém prohlášení. "DB tím dokazují, že jednání nemají za cíl dosáhnout výsledku. Mnohem víc jde o jejich protahování, dokud nevstoupí v platnost nový zákon o činnosti odborů," uvedl svaz GDL.

Zákon začne platit na začátku července a jeho cílem je omezit vliv malých odborových svazů, které mohou zablokovat chod celého podniku. Podle zákona bude v případě sporu mezi jednotlivými odborovými organizacemi ve firmě automaticky platit kolektivní smlouva té organizace, která má víc členů.

DB v minulosti obvinění ze zdržovací taktiky odmítaly. Dopravce ale opakovaně trval na tom, že zaměstnanci vykonávající stejnou práci musejí dostávat stejné odměny nezávisle na tom, v jakých odborech se sdružují.

Němečtí strojvůdci stávkovali naposledy na konci dubna, loni kvůli vleklému sporu s vedením DB uspořádal svaz GDL šest stávek. DB v době stávek zajišťoval zhruba třetinu spojů na dálkových tratích. Protesty zpravidla ovlivnily i spojení mezi Prahou a Berlínem, naopak vlaky z Prahy do Mnichova jezdily podle pravidelných jízdních řádů.

Zdroj: ČTK

DopravaNěmecko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

1. 7.-Tomáš Beránek
Zbraně