Česko: Maloobchodní tržby v červenci zrychlily růst na sedm procent

Maloobchodní tržby v červenci zrychlily meziroční růst na sedm procent z červnových 4,8 procenta. Nejvýraznější růst vykázaly tradičně internetové obchody, v nichž se tržby zvýšily o pětinu. Dařilo se i prodejnám s počítači, sportovními potřebami, oděvy a obuví nebo prodejcům kosmetiky. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnil Český statistický úřad. Letos v červenci bylo o dva pracovní dny více než ve stejném měsíci loni. Po očištění vzrostly tržby o 4,6 procenta.
"Vyšší tržby zaznamenaly všechny druhy prodejen s výjimkou specializovaných prodejen potravin," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Tržby prodejců počítačů a komunikačních zařízení byly meziročně vyšší o 14,8 procenta, v obchodech s výrobky pro sport, kulturu a rekreaci činil nárůst 11,1 procenta a v prodejnách oděvů a obuvi to bylo 9,6 procenta. Za potřeby pro domácnost a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží zaplatili lidé o 7,5 procenta více.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby vzrostly o 4,3 procenta, ve specializovaných prodejnách potravin naopak klesly o 0,2 procenta.
"Spotřebitelská poptávka zůstává silná i v druhém pololetí letošního roku. Je podpořená solidním růstem reálných mezd i velmi nízkou tuzemskou nezaměstnaností," uvedla analytička Komerční banky Monika Junicke. Zpomalení české ekonomiky se ale podle ní v následujícím období negativně odrazí v růstu mezd a následně i v dynamice spotřebitelské poptávky. "Za letošek si maloobchodníci v průměru připíší 4,2 procenta oproti loňským pěti procentům, příští rok bude ale dynamika maloobchodních tržeb poloviční," dodala.
Meziměsíčně se tržby obchodníků očištěné o sezonní vlivy snížily v červenci o 0,1 procenta.
"Spotřebitelská důvěra se drží na vysokých úrovních, současně nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek pracovníků urychlují mzdový růst. Zákazníci tak disponují dostatkem peněz na utrácení," uvedl analytik Raiffeisenbank Luboš Růžička. Dynamika růstu maloobchodních tržeb, bez prodejů automobilů, by podle něj měla pozitivně ovlivnit spotřebu domácností i růst celé ekonomiky ve třetím čtvrtletí. "Nicméně v ekonomice jsou již patrné první známky zpomalování, což bude postupně brzdit jak růst mezd, tak i tlumit spotřebitelský sentiment," dodal.
Zpomalení české ekonomiky se podle ekonomky Komerční banky Moniky Junicke v následujícím období negativně odrazí v růstu mezd a následně i ve spotřebitelské poptávce. Odhaduje, že za letošek si maloobchodníci v průměru připíšou 4,2 procenta proti loňským pěti procentům. Příští rok bude podle ní ale růst maloobchodních tržeb poloviční.
Nejvýraznější růst vykázaly tradičně internetové obchody, v nichž se tržby zvýšily o pětinu. "Tentokrát si připsaly téměř 22 procent navíc ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Pokračující boom nakupování ve virtuálním světě není nijak nový a stejně nepřekvapivý je zájem spotřebitelů o elektroniku a vybavení domácností, který se odvíjí právě od rostoucí kupní síly obyvatel," uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.
Podle ČSÚ se dařilo i prodejnám s počítači, sportovními potřebami, oděvy a obuví nebo prodejcům kosmetiky. "Rychlejší růst cen potravin je kompenzován nižšími cenami počítačů, oblečením či pohonnými hmotami. Podobný vývoj bude v tomto směru pokračovat i v nadcházejících měsících," dodal analytik Akcenta CZ Miroslav Novák.
Zdroj: ČTK
Aktuality
