Co musíte ráno vědět (29. června)

Jak zakončily uplynulý týden akcie v Evropě a na Wall Street, co vyplynulo ze zátěžových testů amerických bank, kteří významní inzerenti se připojili k bojkotu reklamy na Facebooku a jak protesty za rasovou rovnoprávnost ovlivňují byznys s péčí o tělo? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie v pátek klesly kvůli rostoucím obavám z dopadů koronaviru, pod nulou skončily indexy i v týdenním horizontu
Americké akcie v pátek prudce oslabily, protože úřady v některých částech Spojených států kvůli růstu počtu případů nákazy koronavirem omezují podnikatelské aktivity. Finanční společnosti se navíc dostaly pod tlak poté, co americká centrální banka omezila největším komerčním bankám v USA výplatu dividend a nejméně do konce září jim zakázala odkupy vlastních akcií. Index Dow v pátek ztratil 2,84 % na 25 015,55 bodu, širší index S&P 500 klesl o 2,42 % na 3 009,05 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite se snížil o 2,59 % na 9 757,22 bodu. Index volatility VIX se zvýšil o 7,79 % na 34,73 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA klesl o tři bazické body na 0,641 %. Za celý uplynulý týden index Dow klesl o 3,31 %, S&P 500 se snížil o 2,86 % a Nasdaq Composite odepsal 1,9 %.
2. Evropské akcie skončily pátek v minusu, ztrátový pro ně byl i celý týden
Akcie na evropských trzích v pátek sice otevřely obchodní seanci růstem, v posledních hodinách obchodního dne však o zisky přišly a skončily ve ztrátě. Jedinou výjimkou mezi hlavními indexy byl britský FTSE, který skončil s mírným ziskem. Panevropský index STOXX Europe 600 ztratil v pátek 0,39 % na 358,32 bodu, britský FTSE 100 přidal 0,20 % na 6 159,30 bodu, francouzský CAC 40 klesl o 0,18 % na 4 909,64 bodu a německý DAX se snížil o 0,73 % na 12 089,39 bodu. Za celý týden index STOXX Europe 600 ztratil 1,95 %, FTSE 100 odepsal 2,12 %, CAC 40 klesl o 1,39 % a DAX zaznamenal ztrátu 1,98 %.
3. Pražská burza v pátek posílila, za celý týden ale ztratila přes procento
Pražská burza v závěru týdne posílila, index PX v pátek vzrostl o 0,34 % na 920,88 bodu. Nejlépe se vedlo akciím pojišťovny VIG, zpevnily i Komerční banka a elektrárenská společnost ČEZ. Naopak výrazně se nedařilo mediální CME. Za celý uplynulý týden si index PX připsal ztrátu 1,1 %, především kvůli středečnímu výraznějšímu propadu.
4. Očekávané události
V rámci makrodat budou trhy v pondělí reagovat na zisky průmyslových podniků v Číně, japonské maloobchodní tržby, španělskou inflaci a indexy důvěry v eurozóně. Německo oznámí inflaci a ve Spojených státech budou nejsledovanější rozjednané prodeje domů a index aktivity dallaského Fedu. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Fed omezil bankám dividendy a odkupy akcií, finanční domy podle zátěžových testů čelí výrazným kapitálovým ztrátám
Americká centrální banka omezila největším komerčním bankám v zemi výplaty dividend a nejméně do konce září jim zakázala odkup jejich vlastních akcií. Fed je také požádal o revizi dlouhodobých kapitálových plánů. Centrální banka USA tím reaguje na nejnovější výsledky zátěžových testů komerčních bank, které ukázaly, že americké finanční domy čelí výrazným kapitálovým ztrátám. Centrální banka testovala, jak jsou komerční banky schopny odolat ekonomickému propadu způsobenému koronavirovou krizí.
6. Lagardeová: Eurozóna má zřejmě to nejhorší z krize za sebou
Eurozóna má zřejmě už tu nejhorší část hospodářské krize způsobené pandemií covidu-19 za sebou, zotavení ale bude spíše nerovnoměrné. Uvedla to v pátek prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagardeová. Varovala ale před možnou druhou vlnou nákazy koronavirem.
7. Verizon a Unilever se připojí k bojkotu reklamy na Facebooku, Coca-Cola přestane na 30 dní inzerovat na všech sociálních sítích
Americká telekomunikační společnost Verizon Communications pozastaví v červenci svou reklamu na Facebooku. Podpoří tak kampaň, která má upozornit na to, že tato sociální síť nedělá dost pro to, aby zastavila nenávistné projevy na svých platformách. Podobný krok ohlásil také britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever, který do konce roku přeruší inzerci ve Spojených státech na Facebooku, Instragramu i Twitteru. Nápojářský obr Coca-Cola pak uvedl, že přestane minimálně na 30 dní inzerovat celosvětově na všech sociálních sítích.
8. Schillerová: Schodek rozpočtu bude vysoký i příští rok
Česká ekonomika by musela ročně růst až o 11 %, aby se státní rozpočet ve střednědobém výhledu vrátil ke schodkům kolem 40 až 50 miliard Kč. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) to v neděli řekla v České televizi. Česká národní banka očekává pro příští rok růst české ekonomiky o čtyři procenta, Evropská komise o pět procent. Schodek rozpočtu v příštím roce podle ministryně bude vyšší, konkrétní číslo ale uvést nechtěla. Vláda nemá v plánu zvyšovat daně, řekla.
9. Johnson slíbil velké investice, odmítá šetření jako v roce 2008
Britský premiér Boris Johnson slibuje velké investice do zdravotnictví, školství a výstavby silnic. Chce tak podpořit ekonomiku, která se vlivem koronavirových opatření dostala do recese. Johnson se tak odmítl vrátit k šetření, které následovalo po finanční krizi z roku 2008. V rozhovoru s listem Daily Mail také řekl, že Británie se vrátí zpět na někdejší hospodářskou úroveň pomocí již existujících, ale zatím neuskutečněných projektů. Británie podle dřívějších prognóz směřuje k nejhorší recesi za posledních 300 let.
10. V pondělí mají začít testovací lety stroje Boeing 737 MAX
Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) v pondělí zahájí nejméně třídenní testování letadla Boeing 737 MAX, které usiluje o novou certifikaci. S odkazem na své zdroje to v neděli uvedla agentura Reuters. Letadla 737 MAX, až do loňska nejprodávanější model Boeingu, byla loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodách vyřazena z provozu. Krizi amerického výrobce letecké techniky posléze umocnila pandemie nemoci covid-19, která paralyzovala leteckou dopravu.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
BONUS
L'Oréal přestane na obalech zmiňovat bělicí účinek
Francouzská firma L'Oréal přestane na obalech svých pleťových přípravků uvádět výrazy odkazující na bílou barvu, jako je bělicí nebo světlý. V pátek to uvedla její mluvčí. Největší výrobce kosmetiky na světě reaguje na sílící kritiku sociálních sítí a s krokem přišel jen den poté, co učinila podobné oznámení britsko-nizozemská společnost Unilever.
Unilever a L'Oréal jsou dva největší hráči na globálním trhu bělicích krémů. Oblíbené jsou tyto přípravky v četných asijských, afrických a karibských zemích, kde se světlá barva kůže považuje za žádoucí.
Firma L'Oréal vyrábí například bělicí krém Garnier Skin Naturals White. Unilever si v časech, kdy se pozornost celého světa soustředí na protesty proti rasové nesnášenlivosti, vysloužil kritiku především za svou značku Fair & Lovely (Světlé a půvabné).
Ještě dál se rozhodla jít společnost Johnson & Johnson. Ta má kořeny ve Spojených státech, kde před měsícem vypukla vlna demonstrací po smrti černocha George Floyda, kterému bělošský policista při zatýkání klečel několik minut na krku, i když Floyd prosil o pomoc, protože nemohl dýchat. Firma se rozhodla, že své bělicí krémy značky Neutrogena a Clean & Clear určené pro asijský a blízkovýchodní trh přestane prodávat.