Proč mileniáni nemají rádi akcie?
|

Proč mileniáni nemají rádi akcie?

Akciové trhy dlouhodobě rostou a na první pohled akcie působí jako v současnosti velice oblíbené aktivum. Podle průzkumu společnosti Bankrate je ale skutečnost poněkud složitější. Akcie prý nehrají v portfoliích Američanů, zejména těch mladších, ani zdaleka hlavní roli.

Americké akcie Nemovitosti Hotovost Zlato Diverzifikace investic Investiční horizont

Podle nedávného průzkumu by si mezi dospělými vybralo akcie na dlouhodobou investici (na deset let a více) pouze 17 % oslovených. Hotovost preferuje 23 % a největší oblibě se těší nemovitosti, které preferuje 28 % dotázaných. Akcie jsou přitom málo oblíbené dlouhodobě, v posledních pěti letech se jejich preference nikdy nedostaly nad třetinu.

Mezi mladými lidmi narozenými po roce 1980 akcie preferuje pouze 13 % dotázaných. Překonávají je nejen hotovost a nemovitosti (shodně po 30 %), ale například i zlato (17 %). U baby boomers (narozených mezi roky 1946 a 1964) jsou naopak akcie poměrně oblíbené, po nemovitostech nejvíce.

Vzhledem k výnosům z jednotlivých aktiv jsou výsledky průzkumu překvapivé. Akciový index S&P 500 vzrostl za posledních pět let o více než 75 %, zatímco ceny nemovitostí (podle indexu S&P/Case-Shiller National Home Price) pouze o polovinu. Z dlouhodobého hlediska je rozdíl ještě výraznější - trh s bydlením od roku 1900 do roku 2011 rostl (po zahrnutí inflace) o 1,3 % ročně, akcie čtyřikrát více.

Lidé při svém rozhodování evidentně nekladou důraz pouze na čísla a výkonnost, velkou roli podle behaviorálního přístupu hraje psychologie. Podle Rica Edelmana ze společnosti Edelman Financial Services působí například to, že reality jsou hmotným aktivem, které si lidé mohou ohmatat, žít v něm a užívat je. Lidé mají obecně větší pocit bezpečí u investice, kterou mohou fyzicky vidět, což se jim u výnosů z akcií, podílových listů, ETF a podobných nástrojů nestane (alespoň do doby, než je neprodají).

Trh s realitami navíc může vzbuzovat falešný dojem menší volatility, protože vzhledem k absenci regulovaného trhu nedochází ke změnám cen na denní bázi (nebo ještě častěji). Ceny navíc nejsou denně aktualizovány ve všech médiích a podobně.

Lidé navíc podle Edelmana mají tendenci vnímat výkonnost investic prostřednictvím své osobní zkušenosti, ne z makroekonomického pohledu. I proto možná nejsou akcie mezi mladými tak oblíbené. Tito lidé dodělávali školu v době, kdy vrcholila technologická bublina, zažili útoky z 11. září a v paměti mají i propad na trzích během finanční krize. "Celý jejich dospělý život ovládají tyto tři historické děje. K tomu musíme přičíst loňské volby a rozdělení americké společnosti. Poslední, co by mohli považovat za bezpečnou investici, jsou akcie," říká Edelman.

Naproti tomu baby boomers mají 30-40 let zkušeností s akciovými trhy. "Zažili sice krach v roce 1987 a medvědí trh v roce 1992, ale také si pamatují oživení, která následovala. Vědí, že když jí dají čas, investice do akcií funguje," uzavírá Edelman.

Zdroj: bankrate.com, Barron's