Tři neoslavované plusy finančního manažera

Finanční trhy se sice rychle vyvíjejí a na první pohled se zdá, že to, co platilo před deseti lety, dnes již nemůže fungovat. Ale i v tak rychle se rozvíjejícím oboru, jako jsou finance, platí pravidla, jež nestárnou. Pro finanční manažery to může platit dvojnásob.
Tři níže popsané vlastnosti sice nebudou patrné na první pohled a v médiích z dobrého finančního manažera neudělají hvězdu, protože nejsou závislé na počtu lajků na sociálních sítích a slibech neskutečných výnosů. Jejich přínos spočívá v tom, že jsou pro klienty zárukou dobře odvedené práce a vstupní podmínkou dlouhodobě solidních výsledků.
1. Být nudný
Banky a finanční společnosti se v honbě za klienty snaží nabízet takové produkty a podmínky, které (alespoň podle jejich mínění) mohou zaujmout každého. A nejde jen o snižování bariér pro vstup do investice u produktů, které byly v minulosti výsadou nejbohatších a VIP klientů. Snaží se přijít s něčím, o čem lidé mluví a co udrží jejich zájem.
Podle Joshuy Browna z Ritholtz Wealth Management to může fungovat pouze krátkodobě. Investoři si to možná uvědomí, až když je pozdě. Dobrý správce peněz nemusí vytvářet dojem pomocí laciných gest, správa aktiv není cirkus, kde musí být vše skvělé a vzrušující. Hledání nových přístupů, nástrojů a strategií nemusí být cestou k lepším výsledkům, spíše naopak.
2. Mluvit pravdu
Základem úspěchu u investorů je v současnosti víceúrovňovost. Pro někoho to znamená příslib nadprůměrných výnosů, pro někoho jiného omezení ztrát na minimum, případně možnost dosažení "bezrizikového" výnosu. Manažer, který naslibuje investorům hory doly, může mít zprvu úspěch, může podstupovat zbytečná rizika a sklízet nadvýnosy. Když ale naslibuje také nulové riziko, nebude hvězdou dlouho. Riziko a výnos spolu souvisejí, přes to nejede vlak.
Když ale správce aktiv na začátku klientům vysvětlí tento vztah a přizpůsobí mu svá doporučení, mají vyhráno obě strany. Nejde o to, aby investorům vždy zdůrazňoval, že vysoký výnos vyžaduje vysoké riziko, ale měl by je v tomto směru vzdělávat. A to je běh na dlouhou trať. Na rostoucích trzích je potřeba investorům vysvětlovat, proč diverzifikované portfolio nevydělává více, při panice pak zase, proč nejsou ztráty menší. Není to vždy jednoduché, ale když manažer dosahuje dlouhodobě dobrých výsledků, klienti to nakonec ocení.
3. Méně je více
Většina bohatých investorů má pocit výjimečnosti a klade velký důraz na okázalost, která narůstá s počtem nul na jejich kontech. Prodejci z Wall Street toho samozřejmě ve velkém využívají a nabízejí jim "extra servis", který ukojí jejich velká ega.
Dobrý investiční manažer nepotřebuje podporu velkého týmu a obrovské luxusní kanceláře. Těží z toho, že je schopen pracovat s informacemi, které podává klientům bez zbytečného pozlátka. Jde o to, aby informace o poplatcích, daních, prognózách, průměrné výkonnosti a strategii byly podávány pravdivě a pravidelně. Díky tomu si manažer může s investorem vybudovat dobrý vztah. Tyto informace nejsou nedostupné, ale musejí být správně prezentovány.
Všechny tři uvedené vlastnosti mají jedno společné - na první pohled mohou působit jako nevýhody. Nevedou totiž k rychlému zbohatnutí. "Úkolem dobrého manažera nebo poradce není vítězství v soutěži o nejlepší výkonnost. Cílem je uchovat bohatství klientů udržitelným způsobem," říká Brown a pro ilustraci dodává krátký příběh. Jeff Bezos, zakladatel Amazonu, se jednou zeptal Warrena Buffetta: "Jste jedním z nejbohatších lidí na světě, ale využíváte jeden z nejjednodušších investičních přístupů. Jak to, že to ostatní nedělají stejně? A Buffett mu odpověděl: "Protože nikdo nechce zbohatnout pomalu."
Zdroj: The Reformed Broker
Aktuality
