Jak zaujmout? 7 tipů pro vás
|

Jak zaujmout? 7 tipů pro vás

Chcete se svým startupem přilákat investory? Pokoušíte se zapůsobit na šéfa? Možná plýtváte energií a snažíte se upoutat pozornost nesprávným způsobem.

Psychologie Byznys a podnikání

Autor a investor Ben Parr prošel řadu psychologických studií a po rozhovorech s experty identifikoval sedm spouštěčů pozornosti. Popisuje je ve své knize Captivology: The Science of Capturing People's Attention.

1. Automatizace: Aktivujte smysly

"Podvědomě a automaticky věnujeme pozornost světelným zábleskům, zvukům, barvám a dalším senzorickým stimulům podle toho, jak se liší od okolí a od zažitých asociací," tvrdí Parr. Například korporátní barva a logo jsou skutečně částečně odpovědné za to, jak bude spotřebitel vnímat značku. Červená evokuje intenzitu a agresi, modrá komfort a čistotu a žlutá energii a svěžest.

Někdy rozhoduje o vnímání i teplota. Ve studii z roku 2008 Lawrence Williams a John A. Bargh zjistili, že účastníci experimentu, kteří drželi horký šálek kávy, považovali neznámého, s nimž se právě seznámili, za vřelého a sympatického mnohem častěji než ti, kdo drželi ledovou kávu. Podle vědců horký objekt zajistil i to, že se sympatičtějšími stali oni sami.

Když se tedy máte s někým setkat poprvé, pokuste se ho vylákat na (horkou) kávu. Jestliže naopak máte před sebou vyjednávání obchodu, dbejte na to, abyste v sobě předtím měli aspoň jednu ledovou kávu.

A nezapomeňte ani na poučku, kterou ve své knize How to Win Friends & Influence People sdílel Dale Carnegie, a sice že vlastní jméno je pro každého tím nejsvěžejším a nejdůležitějším zvukem, jaký ve svém jazyce může zaslechnout.

2. Rámování: Vpravte argument do kontextu

"Lidský mozek zpracovává informace s využitím existujících rámců a vazeb," říká Dietram Scheufele z University of Wisconsin-Madison. Parr tvrdí, že je vše (naše zkušenosti, biologické predispozice, kulturní očekávání, zájmy, názory nebo aktuální nálada) ovlivněno myšlenkovým procesem "škatulkování". V tomto kontextu se rozhodujeme a reagujeme tak, jak jsme zvyklí. Rozhodnutí nebo reakce nevznikají ve vakuu.

Slavnou ilustrací "rámování" je studie z roku 1974 od Elizabeth Loftus a Johna Palmera z University of Washington, kteří požádali respondenty, aby zhlédli video nasimulované autonehody a pokoušeli se odhadnout, jak rychle auta ve snímku jela. Videa promítaná skupinám byla stejná, lišilo se jen sloveso v následném dotazu: "Jak rychle jela auta, která se navzájem škrábla/srazila/smetla/sestřelila?" U silnějších výrazů odhadovali respondenti nejvyšší rychlost. Když byla stejná skupina tázána o týden později, zda video, které respondenti zhlédli, obsahovalo nějaké rozbité sklo (ve skutečnosti tam žádné nebylo), vykazovala vyšší procento kladných odpovědí.

3. Překvapení: Zmařená očekávání

"Věnujeme pozornost věcem, které se odchylují od našich očekávání," tvrdí Parr. Když dojde k nenaplnění očekávání v pozitivním smyslu, podle vědců následný vývoj vnímáme jako mnohem příznivější, než ve skutečnosti je. Negativní překvapení má opačný efekt.

V příspěvku pro Harvard Business Review doporučuje Parr pro upoutání pozornosti položit neočekávanou otázku, dodat úkol před napjatým termínem nebo pozvat někoho na výlet místo kávy.

4. Odměna: Vytvořte poptávku

Parr ve své práci odhalil, že dopamin je zodpovědný spíše za tvorbu přání než potěšení, jak se většinou uvádí. Kent Barridge z University of Michigan provedl studii, v niž zjistil, že laboratorní myši, které byly zbaveny dopaminu, byly stále schopny cítit potěšení, když dostaly oslazenou vodu, ale ztratily motivaci získávat odměny, což u většiny postupně vedlo k uhynutí.

Chcete-li získat plnou pozornost, nabízejte jak materiální (hmatatelné prostředky uspokojení - peníze a další hmotné benefity), tak nemateriální odměny (seberealizace, příležitost k růstu). Nejtalentovanější pracovníky získáte tím, že najdete mezi těmito benefity rovnováhu.

5. Reputace: Vybudujte si kredibilitu

"Pozornost a nemalé peníze jsme ochotni věnovat renomovaným zdrojům," tvrdí Parr. Robert Cialdini z Arizona State University odhaluje přirozenou tendenci lidí akceptovat autority bez námitek. Závěry tohoto typu se objevily již ve studii Gregoryho Bernse z Emory University z roku 2009, která shledala, že části mozku odpovědné za rozhodování u účastníků studie "vypínaly", když měli tito dát na doporučení expertů. Proto je nutné nejprve lidi přesvědčit, aby vám byli ochotni naslouchat, než jim začnete předkládat argumenty.

6. Tajemství: Nechte věci nedořečené

Lidský mozek má tendenci neustále omezovat nejistotu. Podle Zeigarnikové efektu si lépe pamatujeme nedokončené úkoly než to, co je již hotové. Pokud se tedy snažíte získat něčí pozornost, nevykládejte zbytečně příliš mnoho, nezahlcujte posluchače vyčerpávající prezentací a nechte si něco "na příště".

7. Poznatek: Přispějte k identitě publika

Velcí "mistři pozornosti" vytvářejí pocit komunity s publikem, protože lidé mají vnitřní touhu po uznání. To je důvod, proč společnosti jako Google a Salesforce, které přistupují k zaměstnancům jako k individuálním osobnostem, ne jako k pouhým součástem soukolí, nadále přitahují největší talenty a překonávají konkurenci.

Zdroj: World Economic Forum
Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU
Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU
před 44 minutami

Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU

Země Evropské unie by měly vytvořit nový společný fond, který by pomohl unijním ekonomikám zotavit se z následků...
Evropská unie Koronavirus Společné evropské dluhopisy
Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit
Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit
07:08

Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit

Evropská unie potřebuje masivní záchranný plán pro dobu, kdy odezní pandemie covid-19 těžce zasahující ekonomiky...
Evropská unie Eurozóna Koronavirus
Co musíte ráno vědět (6. dubna)
Co musíte ráno vědět (6. dubna)
00:00

Co musíte ráno vědět (6. dubna)

Jak uplynulý týden zakončily akcie v Evropě a v zámoří, jak koronavirus dopadá na americký trh práce a jak mohou Češi...
Musíte vědět
ČMZRB v prvním kole COVID II přijala 5 900 žádostí za 19 miliard Kč
včera v 17:46

ČMZRB v prvním kole COVID II přijala 5 900 žádostí za 19 miliard Kč

Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) v prvním kole programu COVID II přijala od podnikatelů postižených v...
Byznys a podnikání Koronavirus
Babiš: Od čtvrtka by se mohly otevřít další obchody a sportoviště
včera v 17:27

Babiš: Od čtvrtka by se mohly otevřít další obchody a sportoviště

Vláda by mohla od čtvrtka povolit otevření obchodů s pracovními oděvy, dětským textilem, kočárky a autosedačkami,...
Maloobchod Česká republika Česká ekonomika
V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
včera v 16:00

V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled

Další týden plný výrazných tržních výkyvů, podpora ekonomiky ze strany vlád i centrálních bank, kondice jednotlivých...
Světové akcie Americké akcie Akcie ČR
AOL: Nejsou daně jako daně aneb Co všechno je ve světě ke zdanění
včera v 14:21

AOL: Nejsou daně jako daně aneb Co všechno je ve světě ke zdanění

Také nenávidíte ten otravný každoroční rituál počítání daní z příjmů? Pak vás možná potěší, že jiní lidé na celém...
Daně
Švédské firmy se snaží přežít krizi pomocí půjčování zaměstnanců
včera v 14:20

Švédské firmy se snaží přežít krizi pomocí půjčování zaměstnanců

Švédské firmy by se mohly stát příkladem v tom, jak být flexibilní v době krize a vzájemně si pomáhat. Zdejší...
Švédsko Koronavirus Pracovní trh
Maláčová: Stát by měl pomáhat hlavně malým a středním firmám
včera v 13:36

Maláčová: Stát by měl pomáhat hlavně malým a středním firmám

Stát by měl především pomáhat středním a malým firmám, a ne velkým firmám ovládaným milionáři. V pořadu České...
Byznys a podnikání Česká republika Podpora ekonomiky
Zeman: Ekonomiku zachrání rozumné investice
včera v 12:46

Zeman: Ekonomiku zachrání rozumné investice

Českou ekonomiku poškozenou opatřeními proti šíření koronaviru mohou zachránit rozumné investice, nikoliv podpora...
Česká ekonomika Česká republika
MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %
včera v 12:19

MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %

Nezaměstnanost v Česku zůstala v březnu na únorových 3 %. Ubývá však volných pracovních míst. V pořadu České televize...
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů
včera v 10:36

Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů

Kvůli současným opatřením proti šíření koronaviru má v ČR finanční ztráty 72 % developerů. Ti, kteří již ztráty...
Developerské firmy Realitní trh Stavebnictví
Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %
včera v 10:33

Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %

Nezaměstnanost v ČR v březnu podle odhadů analytiků oslovených agenturou ČTK zcela určitě stoupla z únorových 3 %....
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé…
včera v 10:02

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé ekonomické aktivity

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl na 3 603, za uplynulých 24 hodin přibylo 151 mrtvých. Celkem má země 58 226...
Írán Blízký a Střední východ Koronavirus
ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit
včera v 08:51

ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit

Propouštění zaměstnanců před využitím tzv. kurzarbeitu dává přednost 7 %českých firem. Vysvětlují to tím, že tato...
Pracovní trh
ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500…
včera v 06:51

ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500 lidí

Přes 2 500 zákazníků zatím požádalo u společnosti ČEZ Prodej o odklad platby záloh za energie v souvislosti s dopady...
ČEZ Elektřina Energetika
ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v…
4. 4. 2020 20:46

ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v problémech

Stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do...
Česká republika Byznys a podnikání Politika
V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet…
4. 4. 2020 14:41

V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet obětí stoupl na 32

Počet lidí s potvrzeným onemocněním covid-19 způsobeným koronavirem v Maďarsku stoupl na 678. Dalších šest osob za...
Maďarsko Koronavirus
S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA
4. 4. 2020 09:17

S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's (S&P) potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Německa na nejvyšší...
Německo Rating
Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna
4. 4. 2020 08:15

Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna

Americká automobilka Ford Motor prodloužila dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině svých evropských...
Ford Auta Průmysl