Americké akcie: Na tomhle grafu se hraje o potvrzení býčího trendu

Hlavní americké akciové indexy mají za sebou už tři roky růstu, a navzdory hluboké korekci letos na jaře tak pokračují ve vzestupném trendu. Je tu ale index, který sice letos přidává kolem sedmi procent, za dvanáct měsíců je ale stále v mírné ztrátě a letos zatím nestoupl na nové historické maximum. Řeč je o indexu Dow Jones Transportation Average. Zkušení burziáni už tuší, o čem je řeč.
Index Dow Jones Transportation Average (DJTA) na své dosavadní historické maximum vystoupal loni 25. listopadu. V současnosti na něj ztrácí zhruba 700 bodů, tedy okolo čtyř procent. Dlouhodobější pohled ukazuje, že ačkoli z minima na podzim 2022 index vzrostl o více než 40 %, celkově se prakticky čtyři roky pohybuje v pásmu mezi 12 tisíci a 17 tisíci bodů.
Čtyřletá konsolidace by se mohla stát odrazovým můstkem pro další růst, pokud benchmark prorazí na nové historické maximum a tento pohyb potvrdí. Naplnil by se tím navíc jeden z důležitých principů takzvané Dowovy teorie. Podle té by akcie dopravních společností měly potvrzovat trend růstu (nebo poklesu) cen akcií firem z průmyslového sektoru, který je pro potřeby srovnání zastupován tradičním indexem Dow Jones Industrial Average (DJIA). Aby na tom ekonomika a s ní akciový trh byly dobře, nestačí jen vyrobit zboží, je potřeba ho také dopravit k zákazníkům.
V DJTA je dvacet firem a index je stejně jako DJIA vážený podle nominálních cen akcií jednotlivých společností. V současnosti jsou v něm (podle abecedy) Alaska Air, American Airlines, Avis Budget Group, C.H. Robinson Worldwide, CSX Corporation, Delta Air Lines, Expeditors International of Washington, FedEx, J.B. Hunt Transport Services, Kirby Corporation, Landstar System, Matson, Norfolk Southern Corporation, Old Dominion Freight Line, Ryder System, Southwest Airlines, Union Pacific, United Airlines, UPS a Uber Technologies. Letecká, železniční a automobilová přeprava indexu jasně dominují.
Dowova teorie může v prostředí, kde se skoro všechno točí okolo umělé inteligence, působit zastarale. A ona samozřejmě v něčem zastaralá je, už třeba váhy firem v indexech Dow Jones podle nominální ceny akcií jsou vedle "důvěryhodnějšího" sestavování jiných indexů podle tržní kapitalizace firem tak trochu "podezřelé".
AI pod tlakem: Investoři chtějí vidět výsledky
Právě v době, kdy se býčí trend na americkém trhu dává dominantně do souvislosti s rozvojem AI, by ale mělo případné potvrzení růstového trendu DJTA (posun na nové maximum) velký význam. Ilustrovalo by totiž, že se růst netýká jen firem navázaných tak či onak na oblast AI. A čím širší bude báze růstového trendu, tím silnější tento trend bude.
A malá poznámka na závěr. Trvání na novém maximu je holt taková úsměvná daň za podobné modely a poučky založené na technické analýze. Zmíněných 40 % k dobru od podzimu 2022 u DJTA i bez nového rekordu samozřejmě není k zahození. Podobně by šlo jistě "napadnout" třeba to, zda se býčí trend indexu S&P 500 letos v dubnu při intradenním poklesu z předchozího rekordu o více než 20 % opravdu udržel v platnosti. Řada indikátorů v té době už odpovídala nadvládě medvědů, na základě závěrečných denních cen ale benchmark technické definici pokračování býčího trhu vyhověl. O tom ale zase někdy příště.











