Tesla: Řítí se Muskova společnost k hraně útesu?

Tržní podíl automobilky Tesla v klíčových regionech klesá, na čemž vydělává čínská BYD, ale i Volkswagen. Obliba značky Tesla dosáhla historického minima a polarizující názory a působení Elona Muska v politice odrazují zákazníky, zejména z ekologicky zaměřených zemí. Akcie Tesly si v rámci takzvané úžasné sedmičky vedou nyní nejhůře, z prosincového maxima odepsaly přes 25 %, ale i tak jsou z hlediska ocenění násobně dražší.
Tesla na rozcestí
Tesla, která přinesla revoluci v automobilovém průmyslu a následně určovala tempo inovací, dominovala trhu elektromobilů přes deset let. V roce 2025 ji ale čeká cesta plná nejistot. Firma čelí propadu tržeb, rostoucí konkurenci a stále ostřejší kritice Elona Muska, jehož vliv – kdysi nepopiratelný přínos – může být spíše na škodu.
Akcie Tesly po amerických prezidentských volbách sice rychle přidaly přes 50 %, ale od maxima ze 17. prosince opět 25 % odepsaly. Investory zneklidnily slabé tržby v Číně i Evropě. Stále více pozornosti poutají také Muskovy kontroverzní politické postoje. Dominantní postavení Tesly je i proto v ohrožení. Je Tesla stále růstovým šampionem, nebo má nejlepší léta za sebou?
Problém s tržbami na třech frontách
- Evropa aneb z lídra trhu největším propadákem: Evropský trh s elektromobilitou je na vzestupu, ale Tesla z toho nic nemá. V Německu se její tržby v lednu propadly o 59 % a ve Francii o 63 %. Dokonce i v Británii klesly o 8 %. Zatímco tržby Tesly se rapidně snížily, celkový objem prodejů elektromobilů v Německu vzrostl o 54 %. Tržní podíl Tesly si rozebírají Volkswagen, Seat a BMW. Právě v Německu část zákazníků odradila Muskova podpora Alternativy pro Německo.
- Čína aneb vzestup BYD: V Číně se tržby Tesly v lednu propadly o 11,5 %, zatímco konkurenční automobilka BYD zaznamenala nárůst o 48 %. Dvěma hlavními důvody jsou technologie a cena – BYD nabízí pokročilé funkce automatického řízení s využitím AI za zlomek ceny FSD (full self-driving) u Tesly. Automobilka navíc musela v Číně čelit překážkám ze strany úřadů, které zpozdily praktické nasazení samořídících technologií. BYD mezitím využila vládní podpory a lokální poptávky, aby se dostala do vedení.
- USA aneb trhliny v hradbách Muskovy pevnosti: Potíže se objevují i na domácím trhu Tesly. V Kalifornii jí loni klesly tržby o 12 % a klesají již pět čtvrtletí v řadě. Jde o silné varování, právě Kalifornie byla v minulosti pro Teslu nejsilnější trh. Důvodem ústupu je konkurence automobilek jako Ford, General Motors nebo Rivian, které uvedly na trh atraktivní modely elektromobilů za konkurenceschopné ceny. Kalifornie je navíc v rámci USA silně levicový stát, kde Muskovy politické názory příliš nerezonují.
Problém Musk?
Bez vizionářského vedení Elona Muska by Tesla nikdy nezískala své současné postavení, ale v roce 2025 se z jeho politických i osobních kontroverzí stal pro mnoho investorů velký problém. Klesá proto obliba značky. Muskův blízký vztah s Trumpovou administrativou byl nejprve vnímán jako potenciální výhoda, zejména kvůli možnému zmírnění regulace v oblasti samořízených vozidel. Ovšem poté, co americká vláda nečekaně zrušila plán na budování sítě nabíječek pro elektromobily v hodnotě 5 miliard USD, se karta obrací. Evropské úřady zaujaly k Tesle také odmítavější postoj, patrně v reakci na rostoucí angažovanost Muska v americké politice.
Akcie Tesly si sice stále stojí lépe než před rokem, ale ve srovnání se zbytkem trhu si letos příliš dobře nevedou. Investoři jsou stále nervóznější z toho, jak Musk tříští svou pozornost – k vedení Tesly, SpaceX a Neuralinku si přibral kontroverzní vládní angažmá. Někteří analytici již Muska považují spíše za rizikový faktor než za výhodu. Největší problém Tesly tak letos nebude technologický, půjde o veřejné vnímání značky.
Zaostávání akcií
Akcie Tesly za poslední dva měsíce ztratily 25 % a v rámci takzvané úžasné sedmičky jsou na tom letos nejhůře. I tak titul zůstává zdaleka nejdražší v rámci zmíněné skupiny. Vzhledem ke zpomalení hospodaření firmy a dalším rizikům je ocenění akcií automobilky nadále příliš vysoké.
Dokáže Tesla otočit o 180°?
Tesla ovšem není ze hry. Má několik velkých příležitostí, jak se opět vyhoupnout do sedla:
- Nový cenově dostupný model: Aktuálně je největším problémem Tesly cena jejích vozů. Konkurence nabízí levnější elektromobily a Tesla s nasazením modelu pro opravdu masový trh příliš nepospíchá. To se ale může brzy změnit, firma plánuje do poloviny letošního roku představit elektromobil s cenou pod 30 000 USD, což by nejspíše výrazně zvedlo poptávku na trzích citlivých na cenu. Při správném provedení by to mohlo Tesle pomoci opět nastartovat růst a získat zpět tržní podíl.
- FSD a robotaxi: Musk opakovaně tvrdil, že do budoucna bude nejhodnotnějším segmentem Tesly podnikání v oblasti samořízení (FSD) a robotaxi. Navzdory úředním obstrukcím a skeptickým spotřebitelům plánuje Tesla spustit ještě letos komerční robotickou taxislužbu.
- Expanze v energetice a robotice: Když odhlédneme od elektromobilů, zjistíme, že si Tesla dobře vede hlavně v energetice. Lze očekávat, že tržby z produktů Powerwall a Megapack vzrostou letos o 50 %, a zajistí tak firmě stabilní zdroj příjmů.
Sečteno a podtrženo, Tesla zůstává titulem s vysokým rizikem i potenciálním ziskem. Příštích 6–12 měsíců bude rozhodujících pro to, zda firma opět získá dominantní postavení, nebo ji rychle rostoucí konkurence nechá stát na vedlejší silnici.