US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Cla na dovoz aut do USA jako pokus o obranu, který ignoruje realitu

Donald Trump tasil obchodní zbraň nejtěžšího kalibru, tedy cla. Jejich významná část, konkrétně 25% tarif, se týká dovozu aut a dílů. Oficiálně se tím prý chrání americká národní bezpečnost, ve skutečnosti je to ale ekonomický krok, který se míjí s realitou současného globalizovaného světa. Cato Institute popisuje, že vyvolá chaos v dodavatelských řetězcích, bude znamenat vyšší ceny pro spotřebitele a úbytek pracovních míst. A to je přesný opak toho, co (si) Trump slibuje.

Automobilový průmysl v Severní Americe je extrémně propojený. Výroba komponent, třeba převodovek, často znamená, že se daný díl přepraví mezi USA, Kanadou a Mexikem i sedmkrát, než je namontován do auta. Pokud se při každém přejezdu aplikuje clo, náklady nerostou lineárně, ale exponenciálně. Jednoduchý kondenzátor pro sedačky může kvůli tomu zdražit na několikanásobek. Představa, že v takovém případě nezdraží celé vozy, je přinejlepším naivní, přinejhorším lživá.

Auta "Made in USA" navíc nejsou tak docela z USA. V průměru zahrnují 30-91 % dílů z jiných zemí, a to nejen z Asie, ale také od nejbližších sousedů. Například Tesla nebo Ford spoléhají na importované díly téměř stejně jako na domácí výrobu. Cla tak dopadnou nejen na zahraniční vozy, ale i na ty, které se montují v Michiganu nebo Georgii.

Podíl zahraničních dodávek ve vozech montovaných v USA

A není to jen problém pro výrobce. Na konci celého procesu je kupující, tedy spotřebitel. A ten si připlatí. Odhaduje se, že nové tarify zvednou ceny aut z Evropy, Japonska a Koreje v průměru o 6 500 dolarů. Auta vyráběná v Mexiku zdraží o zhruba 4 500 dolarů. A to nepočítáme zdražení domácích aut kvůli dražším komponentům. Pro běžného Američana to znamená za stejné peníze méně muziky, tedy například horší výbavu nebo menší výběr.

Kdo přitom zapláče nejvíce? Nižší a střední třída. Ti, kteří nejčastěji kupují levnější, často importované modely, které kvůli clům možná zmizí z trhu. Připomeňme třeba takzvanou chicken tax, 25% clo na pick-upy ze 60. let, které de facto vypudilo levné evropské a asijské modely z amerického trhu. A není náhodou nižší a střední třída důležitou součástí Trumpova voličstva?

Trumpova "logika" kulhá, i pokud jde o zaměstnanost. Historická data prokazují, že otevřený obchod pomáhá americkému průmyslu. Po uzavření dohody NAFTA (dohody o volném obchodu mezi Spojenými státy, Kanadou a Mexikem) v 90. letech výroba aut i počet pracovních míst v USA rostly, a to v kontrastu s 80. léty, kdy dominovala protekcionistická opatření.

Dovoz není opakem domácí výroby. Naopak, obojí jde ruku v ruce. Když klesne import, klesá také export, protože klesají efektivita, investice i konkurenceschopnost. Snížení konkurence navíc umožňuje domácím firmám zvedat ceny, což nakonec odskáče spotřebitel.

Zajímavé je, že i samotné automobilky (včetně Tesly, jakkoli se tomu možná divíte) upozorňují, že nová cla jsou problém. Včetně výrobců s produkcí v USA. Proč? Protože globalizovaný řetězec zdraží i jejich výrobu (protože přesunout celý dodavatelský řetězec se zkrátka nemůže vyplatit, pokud by to vůbec šlo provést). A s dražší výrobou budou přicházet o konkurenceschopnost.

Americká ekonomikaAutaAutomobilový průmysl (automotive)Donald TrumpEkonomické a politické hrozbyMezinárodní obchodSpojené státy americké (USA)
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio