US MARKETZavírá za: 6 h 30 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Tibor Bokor: Facebooku věřím, ale do 550 USD za akcii má smysl nakoupit i Apple

Google i Groupon, Amerika i Afrika. Technologie mají i přes loňské posílení stále co nabídnout, investor ale musí správně vybrat kartu, na kterou vsadí, říká Tibor Bokor, který telekomunikační firmy a vše, co s nimi souvisí, analyzoval pro přední banky v Praze, Moskvě i Londýně. Sám by volil výrobce softwaru a geografickou diverzifikaci.

Říká se, že rozvíjející se země mohou určité etapy vývoje vynechat a skokem se dostat před rozvinuté trhy. Keňa by třeba mohla být první takzvanou post-PC zemí. Co vy na to?

Tibor Bokor (TB): Takzvaný leapfrogging, tedy přeskakování určitých generací, respektive kapitol technologického vývoje, je opravdu možný na rozvíjejících se trzích sledovat. Ve zmíněné Africe, kde není fixní infrastruktura, kde internet přes pevnou linku není běžnou věcí, se teď například přeskakuje osobní počítač, protože internet míří přímo do mobilu. Já jsem ale přesvědčen, že nakonec i v Africe bude nutné vybudovat fixní infrastrukturu. Momentálně to tedy sice vypadá jako leapfrogging, ale Afrika bude muset udělat pomyslný krok zpět. To znamená, že o osobní počítače a tablety bude nakonec i v Africe zájem.

Jak moc je tedy aktuálně zajímavé sázet na rychlý rozvoj nejnovějších technologií na mladých trzích?

TB: Lidé i v těch nejchudších zemích si teď pořizují mobily. Pokud se ale máme bavit o chytrých telefonech nebo o tabletech, je důležitá určitá výše HDP na hlavu. Tam, kde je HDP nízký, se tyto technologie rozvíjejí velice pomalu. Proto například v Rusku nebo v Turecku je jen 15% penetrace trhu, pokud jde o chytré telefony, u tabletů je to ještě méně. Tyto nejnovější technologie jsou vyhrazeny pro nejbohatší vrstvu obyvatel. Poptávka po produktu je všude obrovská, to jistě, ale cena je v těchto případech limitující.

Nakolik jsou tak pro investora zajímaví výrobci hardwaru, kteří se na rozvíjející se trhy soustředí ve stále větší míře? Třeba Research In Motion, výrobce BlackBerry, to například zkouší v Nigérii a dalších afrických zemích.

TB: Výrobci hardwaru momentálně zažívají hodně krušné časy. Na rozvíjejících se trzích sice rostou, mnohem důležitější jsou pro ně ale Amerika a Evropa, kde jsou jejich marže pod výrazným tlakem. Jen dva výrobci mobilních telefonů jsou v čistém zisku, Samsung a Apple, ostatní jsou v hlubokých ztrátách, třeba Nokia, Research In Motion a další. To podle mě nebudou schopni změnit, ani když porostou na rozvíjejících se trzích. Z pohledu investorů jsou tak hodně spekulativní sázkou, třeba akcie výrobce BlackBerry se loni dramaticky propadly. V případě Research In Motion to ale není o obchodním modelu, ale o patentech, které firma má. Na těch je možné vydělat, je to tedy spíše o fúzích a akvizicích.

A co výrobci hardwaru z Číny, Indie a dalších rozvíjejících se zemí, kteří vyrábějí i prodávají mnohem levněji? Jsou Huawei a další podle vás zajímavou investicí?

TB: Přidaná hodnota je v softwaru. Nelíbí se mi proto žádná čínská technologická firma. Když je recese, nebo je potřeba z jiného důvodu snižovat ceny, trpí nejvíce dodavatelé hardwaru. Operátorovi je totiž vcelku jedno, od kterého výrobce si objedná danou technologii, sáhne po tom, který nabídne nejzajímavější cenu. Konkurence je tedy skutečně ostrá. Dobrým příkladem je Intel, který ke konci roku propustil po třiceti letech ředitele. Proč? Vždyť Intel dodává čipy do počítačů na celém světě. Jenže navzdory tomu má problémy, navzdory tomu je pro firmu růst velkým problémem. Nedaří se mu totiž mimo jiné prosadit v mobilním segmentu.

Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti

Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti

Mají se tedy investoři vyhnout akciím všech výrobců hardwaru?

TB: Jediná hardwarová firma, které se částečně povedlo transformovat se na softwarovou, je Apple. Jde o dobrý příklad pro Hewlett-Packard, Intel a další, které mají obrovské problémy. Co se týká čínských výrobců, je potřeba brát v potaz jejich velice nízké marže. Hardware je obecně byznys, ve kterém jsou marže hodně nízké – v hardwaru jsou asi 10 %, v IT zhruba 20 % a telekomunikační servery fungují se 40- až 50% marží. Hardware je zkrátka v tomto segmentu nejhorší byznys.

Věnujme se tedy softwaru. Mnozí prodejci myšlenek jsou už přecenění, tvrdí někteří experti. Apple, Google a další podle nich prostě nafoukli další bublinu.

TB: Tyto firmy stále mají obrovský růstový potenciál. Investoři jen nedokáží přesně odhadnout, kdy se naplní. Historie nicméně ukazuje, že se to stane. Zaměřme se jen na peníze z reklamy, které je alespoň možné nějak kvantifikovat: Mezi tradiční reklamní kanály patří televize, tištěná média a rádio. Teď začíná významně růst internet, no a posledním fenoménem jsou mobilní telefony. Na nich Američané stráví 10 % času věnovaného médiím. Co se ale příjmů z reklamy týče, jsou mobily na 1 %. Přitom by to mělo být tak, že se 10 % času rovná 10 % celkových výdajů na reklamu v médiích. Peníze, které z reklamy putují do mobilů, by se tak měly zdesetinásobit.Než k tomu ale dojde, budou lidé mobilům věnovat 20, 30, možná i 50 % svého času.

Které tituly se vám v souvislosti s tím líbí?

TB: Aktuálně se hledají cesty, jak zmíněný předpovídaný růst v tomto sektoru podchytit. Zároveň se čeká na to, až budou mít jednotlivé komunikační kanály určitou velikost. Až pak tam totiž začnou skutečně proudit peníze. Právě proto věřím firmám, jako je Facebook, ačkoli se může zdát jeho cena vzhledem k současným ziskům obrovská Za 2 až 3 roky to ale podle mě bude úplně jinak, potenciál tam prostě je. Stejně jako v případě Googlu.

Radíte tedy jít po velkých, zavedených technologických značkách?

TB: Relativně nejvyšší výdělky nabídnou menší firmy, jako byl Groupon. Ten nakonec možná zanikne, ale šlo o výtečnou myšlenku, výtečný byznys model. Stejně jako například Zynga a LinkedIn – malé firmy, jejichž hodnota se velice rychle vyšplhá řádově na miliardy. Právě na nich bude možné nejvíce vydělat. I giganti jako Google, Facebook, v Číně Baidu a v Rusku Yandex budou ale podle mě schopni zněkolikanásobit tržby, jen nevíme přesně kdy.

Patří tyto firmy do vašeho osobního portfolia, případně patřily by, pokud byste nyní nějaké sestavoval?

TB: Portfolio by mělo být diverzifikované. Já bych na to šel geograficky – v Číně bych si koupil Baidu, v našem okolí ruský Yandex a ve Spojených státech Facebook, Google a za 550 dolarů i Apple.

Tibor Bokor: Defenziva má teď na trzích smysl, česká Telefónica ale sníží dividendu

Tibor Bokor: Defenziva má teď na trzích smysl, česká Telefónica ale sníží dividendu

Alphabet (Google)AppleInternetMeta Platforms (Facebook)Mobilní telefony
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa