Co (ne)ovládne Čína aneb nepříznivá zpráva (i) pro český automobilový průmysl

Která odvětví ovládne Čína? Otázku lze postavit také jinak: Která odvětví se nepodaří ovládnout Evropě a Spojeným státům? Odpověď každopádně nevyznívá zrovna povzbudivě pro český automobilový průmysl.
Čína je velice silná v několika oblastech:
1. Nové technologie, které jsou původně niche (úzký segment). Toto je známý fakt - zavedené firmy mají tendenci niche ignorovat. A niche se občas stane široce přijatou technologií. Výhodu má ten, kdo do niche investoval.
Příklady z minulosti? Microsoft se koncentroval na desktopové produkty a ignoroval vyhledávání, čímž nechal vzniknout a vyrůst Googlu. Ten se ale později zaměřil "jen" na příjmy z reklamy ve vyhledávání, ale podcenil rozvoj umělé inteligence, čímž nechal prostor pro Microsoft Bing. Japonsko pak díky pokroku v CNC strojích (počítačem číselně řízených) vytlačilo z trhu americké firmy.
Číně se naopak (a navzdory vysokým investicím) tolik nedaří v oblastech, kde se pokrok děje principem sněhové koule, tedy tam, kde je potřeba navazovat na dlouhodobé zkušenosti a úspěchy (říká se tomu také někdy sustaining innovation). Příkladem jsou třeba výroba čipů nebo leteckých motorů.
2. Velkou výhodou Číny je její velikost a rozsah činností. Z nich vychází široká škálovatelnost. Kvantita má zkrátka svou kvalitu. Proto Čína dominuje v primárním průmyslu a jednoduchých odvětvích, která vyžadují k dosažení zisku obrovské vstupy. Příkladem jsou zpracování materiálů nebo výroba hnojiv.
Často se má za to, že hlavní výhodou Číny je levná pracovní síla. Ještě v roce 2000 byly čínské mzdy ve zpracovatelském průmyslu na 4 % úrovně těch v Německu. Od té doby ale vystoupaly na 27 % německé úrovně. Pokud by vám záleželo jen na pracovních nákladech, jdete jinam - v Indii jsou náklady na 12 % těch v Německu (pro srovnání, v Česku jsme na 39 %). Jinými slovy, čínské mzdy se již dostaly téměř na 80 % úrovně mezd v Česku, a tak již extrémně levnou pracovní sílu nelze považovat za hlavní výhodu Číny.
3. Čína je dobrá v inženýrských inovacích. Nabízí armádu inženýrů. Díky škálování dokáže zvládat "neustálé" inovace. Země velice důrazně šlápla na plyn v robotizaci zpracovatelského průmyslu a v roce 2021 měla již zhruba dvakrát více robotů na jednoho lidského zaměstnance než my v ČR.
Čína je tedy skvělá v nových technologiích, které začínaly jako niche (takže Čína získala náskok), v oblastech náročných na obrovské množství vstupů (materiálních, lidských) a také tam, kde se sčítá spousta malých inovací.
V případě elektrických automobilů se tyto tři výhody kombinují. Baterie byly niche technologií, v níž Čína získala dominantní postavení. Evropa a USA jsou pozadu. Výroba je náročná, ale není to žádná raketová věda, důležité jsou rozsah a neustálé zlepšování. V roce 2022 vývozy aut z Číny poprvé překonaly vývozy z Německa. A tím se dostáváme k titulku článku - napojení českého sektoru automotive na ten německý je silné, a tak i domácí automobilový průmysl musí počítat s důsledky nástupu Číny a jejích konkurenčních výhod v této oblasti.
Zdroj: Noahpinion