US MARKETOtevírá za: 13 h 31 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+6,18 %

Komodity, energetika a (elektrická) auta: Čína má nahráno

Čína je schopna postavit továrnu na elektrická auta za třetinu času, než to dokážou v jiných zemích, vyplývá z dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.

David Navrátil
David Navrátil
12. 4. 2024 | 12:20
Auta

I tak USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože vědí, že náskok Číny musejí dohnat. Podle odhadů se Spojeným státům podaří díky masivním investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. V produkci lithia ale ani náhodou.

Čínské firmy zabývající se "čistými" technologiemi představují obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, a to včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.

Co říkají čísla? Čína má například podíl 80 % na výrobě solárních panelů a 60 % na výrobě větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.

Čína je soběstačná ve výrobě baterií

Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Příkladem je gallium, které USA využívají ve vojenství, a to včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína přitom zajišťuje 98 % světových dodávek. Nebo třeba grafit, který se používá v anodách v lithium-iontových bateriích, v jeho případě Čína zpracovává 70 % jeho globálních dodávek.

K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců přidejme fakt, že čínská vláda investovala v letech 2009-2021 do sektoru elektromobilů 125 miliard USD. Evropě tak hodě utekla. Co s tím můžeme dělat? Základem jsou investice, podpora inovací, vzdělávání a startupů, k tomu jasné priority vlád v rámci jejich podpory. A důležitá je také geopolitická situace.

Kobalt, měď, lithium, nikl - podíly zemí na zpracování

A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz Ola Källenius vyzval Evropskou unii, aby snížila cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod? Källenius říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky donutila více inovovat a vyrábět lepší a levnější auta.

Volání po konkurenci je v zásadě správné. Nesmíme ale zapomínat na peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. A to by se právě například firmě Mercedes-Benz, která prodává v Číně více než třetinu svých aut, do krámu dvakrát nehodilo. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, přitom vlastní pětinu akcií Mercedes-Benz.

A mimochodem, v současnosti podléhají čínské elektromobily při dovozu do Evropské unie 10% clu, zatímco evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 %. Proto se také většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo tam.

AutaBRICSČínaDavid NavrátilEmerging marketsEnergetikaGeopolitikaKomodityMercedes-Benz GroupPrůmyslové kovy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa