US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Komodity, energetika a (elektrická) auta: Čína má nahráno

Těžba v Číně - ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Čína je schopna postavit továrnu na elektrická auta za třetinu času, než to dokážou v jiných zemích, vyplývá z dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.

David Navrátil
David Navrátil
12. 4. 2024 | 12:20
Auta

I tak USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože vědí, že náskok Číny musejí dohnat. Podle odhadů se Spojeným státům podaří díky masivním investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. V produkci lithia ale ani náhodou.

Čínské firmy zabývající se "čistými" technologiemi představují obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, a to včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.

Co říkají čísla? Čína má například podíl 80 % na výrobě solárních panelů a 60 % na výrobě větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.

Čína je soběstačná ve výrobě baterií

Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Příkladem je gallium, které USA využívají ve vojenství, a to včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína přitom zajišťuje 98 % světových dodávek. Nebo třeba grafit, který se používá v anodách v lithium-iontových bateriích, v jeho případě Čína zpracovává 70 % jeho globálních dodávek.

K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců přidejme fakt, že čínská vláda investovala v letech 2009-2021 do sektoru elektromobilů 125 miliard USD. Evropě tak hodě utekla. Co s tím můžeme dělat? Základem jsou investice, podpora inovací, vzdělávání a startupů, k tomu jasné priority vlád v rámci jejich podpory. A důležitá je také geopolitická situace.

Kobalt, měď, lithium, nikl - podíly zemí na zpracování

A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz Ola Källenius vyzval Evropskou unii, aby snížila cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod? Källenius říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky donutila více inovovat a vyrábět lepší a levnější auta.

Volání po konkurenci je v zásadě správné. Nesmíme ale zapomínat na peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. A to by se právě například firmě Mercedes-Benz, která prodává v Číně více než třetinu svých aut, do krámu dvakrát nehodilo. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, přitom vlastní pětinu akcií Mercedes-Benz.

A mimochodem, v současnosti podléhají čínské elektromobily při dovozu do Evropské unie 10% clu, zatímco evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 %. Proto se také většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo tam.

AutaBRICSČínaDavid NavrátilEmerging marketsEnergetikaGeopolitikaKomodityMercedes-Benz GroupPrůmyslové kovy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio