Komodity, energetika a (elektrická) auta: Čína má nahráno

Čína je schopna postavit továrnu na elektrická auta za třetinu času, než to dokážou v jiných zemích, vyplývá z dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.
I tak USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože vědí, že náskok Číny musejí dohnat. Podle odhadů se Spojeným státům podaří díky masivním investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. V produkci lithia ale ani náhodou.
Čínské firmy zabývající se "čistými" technologiemi představují obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, a to včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.
Co říkají čísla? Čína má například podíl 80 % na výrobě solárních panelů a 60 % na výrobě větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.
Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Příkladem je gallium, které USA využívají ve vojenství, a to včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína přitom zajišťuje 98 % světových dodávek. Nebo třeba grafit, který se používá v anodách v lithium-iontových bateriích, v jeho případě Čína zpracovává 70 % jeho globálních dodávek.
K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců přidejme fakt, že čínská vláda investovala v letech 2009-2021 do sektoru elektromobilů 125 miliard USD. Evropě tak hodě utekla. Co s tím můžeme dělat? Základem jsou investice, podpora inovací, vzdělávání a startupů, k tomu jasné priority vlád v rámci jejich podpory. A důležitá je také geopolitická situace.
A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz Ola Källenius vyzval Evropskou unii, aby snížila cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod? Källenius říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky donutila více inovovat a vyrábět lepší a levnější auta.
Volání po konkurenci je v zásadě správné. Nesmíme ale zapomínat na peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. A to by se právě například firmě Mercedes-Benz, která prodává v Číně více než třetinu svých aut, do krámu dvakrát nehodilo. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, přitom vlastní pětinu akcií Mercedes-Benz.
A mimochodem, v současnosti podléhají čínské elektromobily při dovozu do Evropské unie 10% clu, zatímco evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 %. Proto se také většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo tam.