Výsledková sezóna: Odhady? Spíš tipy

Výsledková sezóna za 3. čtvrtletí, která právě probíhá, by měla ukázat, jak se firmám daří bojovat s recesí během roku 2009. Investoři a analytici dali na stůl své odhady a čekají, zda společnosti znovu příjemně překvapí, jako tomu bylo během letní porce firemních výsledků.
Ale než začneme slavit překonané výsledky, je potřeba si uvědomit jednu věc. Odhady analytiků, jakkoli jsou zodpovědné a založené na důkladných znalostech jednotlivých firem a sektorů, zůstávají stále jen odhady. Jinými slovy takové celkem důvěryhodné spekulace o budoucím vývoji.
Odhady nemohou být objektivní
Každý analytik stanovuje svůj odhad na základě svých znalostí a informací o finančním zdraví společnosti. A odhady jednotlivých odborníků se často výrazně liší. Jsou ovlivněny filozofií té které analytické firmy, případnými chybnými odhady v minulosti, nebo třeba snahou přiblížit se konsenzu trhu. Zkrátka odhady nejsou a ani nemohou být objektivní.
Michael A. Yoshikami
Zakladatel a hlavním investiční stratég poradenské společnosti YCMNET Advisors. Kromě investic se věnuje i analýzám. Je respektovaným komentátorem dění na trzích pro CNBC a CNBC Asia, poradcem a stratégem. Podle Barron's byla jeho společnost jednou ze sta nejlepších poradenských firem pro rok 2009. Současnou výsledkovou sezónu se snaží vidět realisticky.
Mnozí investoři na to ovšem zapomínají. Pomíjejí kontext, ze kterého vycházejí odhady analytiků, a považují stanovená čísla za pevná. Ne že by tyto odhady nebyly užitečným nástrojem a předpokladem pro investiční rozhodování, ale jsou pouze jednou ze součástí tohoto procesu.
Nakonec také celkové jmění a aktiva společnosti se odvíjejí od současného a předpokládaného stavu cashflow. A zodpovědné odhady odborníků na budoucí tržby samozřejmě dávají solidní předpověď finančního stavu společností. Je potřeba na ně brát zřetel, zkoumat je, a nikdy nezapomenout, že i v investování a finanční analýze fungují předsudky, zaujatost a podobné vlivy.
Co si vzít z výsledkové sezóny
Jako investoři tedy musíme pečlivě přemýšlet o tom, co všechno ovlivňuje doporučení a výhledy na jednotlivé firmy. Nelze jen slepě věřit optimistickým závěrům.
Ronald Reagan vzpomínal na Sovětský svaz tak, že mu vždy chtěl věřit, ale zároveň si vše stále ověřovat a kontrolovat. Bývalý americký prezident dobře věděl, že je potřeba uvažovat nad různými variantami, snažit se naplnit optimistické předpovědi, ale vyhnout se slepé důvěře.
Pro současnou výsledkovou sezónu platí to samé, co pro amerického prezidenta v době konce studené války. Jen tak je možné lépe chápat veškerá zveřejněná čísla a reakce trhu na ně. A také bez toho nelze přijmout zodpovědná investiční rozhodnutí. "Důvěřuj, ale prověřuj" zkrátka platí i pro budoucí investice.
Zdroj: CNBC
Aktuality
