Pět vět, které si při obchodním jednání nechte pro sebe

Každý podnikatel by měl umět jednat s lidmi. Jednoduchými triky a postupy lze získat v jednání výhodu. Stačí ovšem maličkost a i ten nejlepší mluvčí ztratí jedinou větou dobrou pozici v diskuzi. Co tedy v žádném případě neříkat, dokud není jednání u konce?
1. Slovo "mezi"
Někdy je opodstatněné, a proto i zdánlivě efektivní nabídnout nějaké rozmezí, například cenové nebo časové. Ovšem slovo "mezi" bývá pro toho, kdo jej vyřkne, velice nevýhodné.
Zkušený "protivník" při jednání přirozeně začne tíhnout a preferovat například pozdější termín dodání za vyšší částku. Proto se snažte veškeré cenové, časové a další věci řešit zcela konkrétně a jednoznačně.
2. "Podle mě se blížíme dohodě"
Pokud zmíněná věta není taktickým manévrem, je naopak pro vašeho partnera signálem, že chcete se celou věcí hlavně "pohnout". A to znamená, že budete nejspíše ochotni se vzdát nějakého detailu v zájmu dohody, že je pro vás tato dohoda podstatnější než trvání na přesných pozicích.
Staří lišáci na jednáních podobné věty neříkají. Naopak takový váš "slabší moment" okamžitě využijí a pokusí se dohodu posunout zase o kousek blíže svým záměrům. Pokud tedy máte čas jednat, nesnažte se jednání uspěchat.
3. "Proč nenavrhnete cenu?"
Názory na to, zda je výhodné jako první "ukázat karty" a navrhnout konkrétní cenu za zboží nebo služby, se liší. Podle jedněch je vždy lepší počkat a vědět, jakou má druhá strana představu.
Jsou však i studie, které prokázaly, že výsledek jednání bývá bližší první navržené ceně než té, kterou "tichá" strana měla ve svých představách. Pokud není první návrh úplně mimo mísu, je podle některých odborníků dobrým vodítkem pro další jednání.
Nakonec může být podstatné i to, zda s cenou šel "na trh" nejdříve prodávající, nebo naopak kupující. Když prodávající navrhne cenu jako první, výsledná cena bývá vyšší, než když první návrh vznese kupující.
4. "Rozhodnu to sám"
Často se na začátku jednání někdo vyjádří v tom smyslu, že "je nás tu trochu moc, opravdu jsou všichni potřeba, nestačí jen ta zásadní, odpovědná osoba?". To je věc, kterou žádný podnikatel, když už přijde na jednání, nepotřebuje slyšet.
Podobná věc se může stát především při jednání s nějakou velkou společností. U menších firem je podobnou autoritou například hlavní investor a podobně.
Ať budete jednat za kohokoli, uchylte se klidně ke drobné lži. Nechte si například den na rozmyšlenou, na poradu s partnerem, investorem a podobně. Solidní jednání se většinou nedělá z minuty na minutu. Neztraťte ovšem punc toho, na koho se v jednání bude protistrana obracet.
5. "Jděte do hajzlu!"
Výše uvedená věta má ve všech jazycích řadu jadrnějších synonym. Při jednáních byste se NIKDY neměli nechat unést emocemi a osobní rovinou. Proto zachovejte klid a nenechte se vyprovokovat.
Emoce mohou ovlivnit i vaše investiční rozhodnutí. Jak se tomu vyhnout?
Zdroj: Business Insider
Aktuality
