US MARKETOtevírá za: 13 h 1 m
DOW JONES-0,27 %
NASDAQ-0,38 %
S&P 500-0,39 %
META-0,52 %
TSLA+0,51 %
AAPL-2,31 %

Jaký bude dopad nových amerických cel na evropské automobilky?

Volkswagen, výroba aut
Zdroj: Thinkstock

Donald Trump se podle svých předvolebních vyjádření chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně má "na mušce" čínské zboží, kde by se mohlo jednat zejména o železo, ocel, strojírenské výrobky, automobilový sektor a elektroniku). Dalšími v pořadí jsou ale Mexiko a Evropská unie.

Jan Bureš
Jan Bureš
21. 11. 2024 | 16:55
Auta

Donaldu Trumpovi "leží v žaludku" zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Spojené státy a v rámci kterých je import ze zemí Evropské unie historicky vysoký. A v centru pozornosti je segment automotive, v rámci kterého Evropa uplatňuje dovozní clo 10 %, zatímco USA pouze 2,5 %.

I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až +20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou.

Které evropské firmy by v takovém případě byly nejvíce potenciálně zasaženy? Mezi evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně o to, jak velkou část své produkce dováží do USA z Evropy, tedy nakolik jsou auta skutečně "evropská". Mnohdy jde totiž o evropské značky, ovšem samotné vozy nebo komponenty jsou vyráběny jinde.

Automotive - vliv malé poptávky a vývozy

Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroën, Fiat, Jeep, Chrysler), u nichž zhruba čtvrtinu tržeb tvoří ty z USA. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb okolo 15 %, Volkswagen pak zhruba 8 %.

Velké rozdíly jsou ovšem v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh reálně vyrábějí. Podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pocházejí z Evropy. Naopak Volkswagen a zejména Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (zhruba 40 % u VW a jen 4 % u Stellantisu).

Obě automobilky ale – stejně jako řada čistě amerických výrobců – mohou mít problém ještě s jinou frontou obchodní války. Z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dovážejí téměř 40 % vstupů pro svou americkou produkci.

Ďábel tedy bude opět skryt v detailech. Obchodní války ale každopádně přicházejí ve velice nevhodnou dobu pro evropské výrobce, kteří dobře nezachytili nástup elektromobility a ztrácejí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek zajišťuje bezmála třetinu celkových tržeb.

Akcie evropských automobilek

Vývoj cen akcií evropských automobilek (k 18. listopadu 2024), zdroj: Google Finance

AutaAutomobilový průmysl (automotive)BMWDonald TrumpEkonomické a politické hrozbyEvropská ekonomikaEvropské akcieMercedes-Benz GroupMezinárodní obchodRizikaSpojené státy americké (USA)Volkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast