Jaký bude dopad nových amerických cel na evropské automobilky?

Donald Trump se podle svých předvolebních vyjádření chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně má "na mušce" čínské zboží, kde by se mohlo jednat zejména o železo, ocel, strojírenské výrobky, automobilový sektor a elektroniku). Dalšími v pořadí jsou ale Mexiko a Evropská unie.
Donaldu Trumpovi "leží v žaludku" zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Spojené státy a v rámci kterých je import ze zemí Evropské unie historicky vysoký. A v centru pozornosti je segment automotive, v rámci kterého Evropa uplatňuje dovozní clo 10 %, zatímco USA pouze 2,5 %.
I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až +20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou.
Které evropské firmy by v takovém případě byly nejvíce potenciálně zasaženy? Mezi evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně o to, jak velkou část své produkce dováží do USA z Evropy, tedy nakolik jsou auta skutečně "evropská". Mnohdy jde totiž o evropské značky, ovšem samotné vozy nebo komponenty jsou vyráběny jinde.
Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroën, Fiat, Jeep, Chrysler), u nichž zhruba čtvrtinu tržeb tvoří ty z USA. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb okolo 15 %, Volkswagen pak zhruba 8 %.
Velké rozdíly jsou ovšem v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh reálně vyrábějí. Podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pocházejí z Evropy. Naopak Volkswagen a zejména Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (zhruba 40 % u VW a jen 4 % u Stellantisu).
Obě automobilky ale – stejně jako řada čistě amerických výrobců – mohou mít problém ještě s jinou frontou obchodní války. Z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dovážejí téměř 40 % vstupů pro svou americkou produkci.
Ďábel tedy bude opět skryt v detailech. Obchodní války ale každopádně přicházejí ve velice nevhodnou dobu pro evropské výrobce, kteří dobře nezachytili nástup elektromobility a ztrácejí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek zajišťuje bezmála třetinu celkových tržeb.