BYD a její evropský sen: Nabito do 5 minut

Veletrh mobility v Mnichově se mění. Méně aut, více technologií. A také méně evropských výrobců a mnohem více těch asijských. Jaké trendy a inovace letos představili? Opět jsme o něco blíže tomu, jak bude vypadat budoucnost na silnicích.
Méně aut, více technologií. Tak by se ve stručnosti dal shrnout právě probíhající veletrh mobility v Mnichově, kterému se ještě nedávno říkalo autosalon. Ne tak teď, aut je tu totiž poskrovnu. Kdyby vám někdo zavázal oči a vysadil vás na mnichovském výstavišti v některé z hal, jen stěží byste uhodli, že jste na výstavě aut.
K vidění jsou tu například stánky s umělou inteligencí (přesněji se softwarem), s chytrými bateriovými systémy, "vykuchaná střeva" aut nebo různé simulátory. A sem tam auto, když budete pečlivě pátrat.
Je to ale vlastně logické. Automobilky se vydávají cestou úsporných technologií, nových a chytrých systémů, a hlavně už se jim jednoduše nevyplatí investovat peníze do toho, aby byly vidět právě tady. Zastoupení tu tak mají především domácí německé koncerny a pak obrovské množství automobilek čínských. Těm se to totiž naopak vyplatí velice.
Zrno od plev
I na stáncích výrobců z Číny ale poznáte, kdo to myslí vážně, a hlavně koho je potřeba brát vážně. Jsou tu značky, jejichž jméno viděli nebo alespoň slyšeli i odborníci často poprvé v životě. Většina z nich navíc v čínštině, kterou v hale kromě vystavovatelů ovládá málokdo. Zapamatovat si tak jejich jména je pro Evropana celkem výzva. I proto, že jich je opravdu hodně.
Kromě toho, že jejich auta vypadají vlastně všechna úplně stejně, jich spousta za pár let nebude vůbec existovat. Alespoň ne na evropském trhu. Vlastně to odpovídá tomu, co řada odborníků zmiňuje už pár let – v Číně vedle sebe fungují desítky automobilek, časem se trh ale vytříbí a zůstanou jen ty nejsilnější. A jednou takovou bude pravděpodobně BYD. Asi to nebude překvapení, ale tento výrobce zahájil velkou ofenzivu směrem do Evropy.
První čínská auta. Vlastně evropská
Build Your Dream (BYD) si svůj sen opravdu staví. Na to, že ještě před pár lety tato automobilka vyráběla "jen" baterie, je její rychlost v obsazování trhů neuvěřitelná. První továrna v Evropě, ze které začnou její vozy vyjíždět, se otevře už na konci roku v Maďarsku.
Bylo to i téma tiskové konference v Mnichově. "Evropa je pro nás nesmírně důležitým trhem, takže je přirozené, že zde, na největším autosalonu v regionu v roce 2025, potvrzujeme, že náš model DOLPHIN SURF bude prvním vozem, který budeme vyrábět v Maďarsku," uvedla Stella Li, výkonná viceprezidentka BYD. Jak nakonec zahýbe cenami to, že se právě na tato auta nebude vztahovat clo, které teď musejí platit dovozci čínských elektromobilů, se teprve uvidí.
Nová éra elektromobility?
Dobití elektromobilu do 5 minut
Jan Hauptvogel, šéf marketingu, BYD ČR a SK
Že to automobilka myslí vážně, bylo ale vidět ještě v jedné věci. Představila totiž ultrarychlou megawattovou nabíječku Flash Charging, která se může stát game changerem ve vnímání elektromobility jako takové. Auto s ní lze totiž nabít na dojezd 400 kilometrů za pouhých čtyři až pět minut. A to už je čas srovnatelný s tankováním na klasické čerpací stanici.
Odpadl by tak jeden z problémů, který rychlejší rozvoj elektromobility brzdí. Vysoká cena a nedostatečná infrastruktura ale zůstávají. Zatím. Automobilka má v plánu postavit do druhého čtvrtletí příštího roku 200–300 těchto nabíječek. Uvidíme.
Aktuality
