US MARKETOtevírá za: 12 h 24 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Letím na manažerskou poradu do New Yorku. Turistickou třídu, prosím!

Letecké společnosti vyšponovaly ceny business class na dvojnásobek ve srovnání s rokem 2019. A teď se obávají, že klienti začnou létat levněji.

Představte si, že vám nějaká nešťastná shoda okolností zastaví byznys na téměř dva roky a svět během té doby zjistí, že vás tak úplně nepotřebuje. Co uděláte, když se konečně můžete vrátit a o místo na slunci se poprat, ačkoli víte, že vábíte klienty, kteří mají hluboko do kapsy? Inu, napálíte ceny tak, že se z toho každému zatočí hlava. Takovou kontraintuitivní taktiku alespoň zvolila většina velkých leteckých společností.

Pandemie, inflace a kapacita

Letenka v business třídě na nejdelších trasách, například mezi New Yorkem a Sydney, vás v současnosti snadno vyjde na více než 20 000 USD, což je zhruba dvojnásobek ceny před pandemií. Z Prahy do New Yorku se v business class pod 80 000 Kč nejspíše nedostanete (v první třídě to může být i přes půl milionu). I to odpovídá zhruba dvojnásobku předpandemické ceny.

Bezprostřední důvody takového podražení jsou dva. Prvním z nich je prudké zdražení pohonných hmot v důsledku geopolitické nejistoty. Druhým je fakt, že po pandemickém utlumení, během něhož se aerolinky zbavovaly přebytečné kapacity (rozumí se tím především zaměstnanců), zájem veřejnosti o létání prudce vzrostl. To tlačí ceny letenek vzhůru. Zatím.

"Poptávka dosud jasně převyšuje nabídku," řekl agentuře Bloomberg Nick Vournakis, výkonný viceprezident společnosti CWT, která klientům organizuje služební cesty jejich zaměstnanců. "Přijde však chvíle, kdy korporace řeknou, že už toho bylo dost."

Podle CWT a Global Business Travel Association vzrostou ceny letenek v business třídě v roce 2022 v průměru o 45 % a v příštím roce o dalších 6,2 %. Letenky v business třídě na lety z USA vyskočily od ledna do srpna o 52 %, což je prudší nárůst než v ekonomické (či turistické) třídě a v premium economy, druhé nejnižší cenové kategorii.

Proč platit, když existuje Zoom?

Podle společnosti Trondent Development Corporation představují služební cesty 75 % zisku dopravce, ačkoli jde jen o 12 % cestujících. A existuje reálný předpoklad, že firmy nebudou chtít platit za letenky dvojnásobek. Zejména v době, kdy je díky technologiím typu Zoom potřebují méně než v minulosti.

Spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates koncem roku 2020 předpověděl, že po pandemii ubude přes polovinu služebních cest. Generální ředitel australské letecké společnosti Qantas Airways Alan Joyce s ním v principu souhlasí, ačkoli možný pokles odhaduje optimističtěji na zhruba 15 %.

"Firmy jsou velice citlivé na jakékoli zvyšování nákladů," říká Marcus Eklund, globální výkonný ředitel společnosti FCM Travel Solutions, která se zabývá zařizováním firemního cestování. A první vlaštovky již přilétají. Když Dhruv Sharma, ředitel australské konzultantské firmy Marcena Capital, zjistil před letem s kolegy na týmové setkání v Bangkoku, že při letu v business class by za každou letenku zaplatil o 6 000 USD více, než bylo zvykem, rozhodl, že se poletí třídou turistickou. Výsledek netěší nikoho. Sharma se snažil vynahradit horší cestovní komfort kolegům nabídkou volna po návratu domů. Přesto počítal s tím, že se pětina jeho kolegů raději cesty vzdá, než aby letěli ekonomickou třídou.

Šéf Marcena Capital rozhodně není sám. Bostonská poradenská firma Refine and Focus, která má z definice byznys roztroušený po celém světě, již před pandemií hledala, jak by cestovní výdaje omezila. Rostoucí ceny letenek (a inflace obecně) do značné míry přispěly k tomu, že nyní její zaměstnanci takticky necestují. "Raději lépe zaplatíme lidi, než bychom utráceli takové peníze za letenky," zaznělo z vedení firmy.

Až za dva roky

Delta Air Lines a British Airways si podle cestovního portálu Kayak.com za zpáteční let mezi Londýnem a New Yorkem v business třídě účtují více než 10 000 USD. A zatímco Singapore Airlines létají z New Yorku do Sydney a zpět za 12 000 USD, Qantas a United Airlines za totéž požadují hned 22 000 USD. Zatím si to mohou dovolit, protože celosvětově je kapacita mezinárodních letů stále o čtvrtinu nižší než v roce 2019, uvádí poskytovatel cestovních dat OAG.

Jenže například Air France již zrušily svoji každodenní linku z Paříže-Orly do New Yorku (dalších šest letů týdně zůstává beze změny). Southwest Airlines zase v půlce září oznámily v řečeném segmentu pomalé oživení – tržby klesly v červenci o 26 % a v srpnu o 32 % ve srovnání se stejnými měsíci roku 2019. Také generální ředitel American Airlines Robert Isom v září uvedl, že nejbohatších korporátních zákazníků, jako jsou například investiční bankéři, se k cestování vrátí jen asi tři čtvrtiny.

Podle Global Business Travel Association se návrat k předpandemické výši výdajů na firemní cestování (1,4 bilionu USD) dostaví až v roce 2026. To je o dva roky později, než asociace původně očekávala. A je možné, že stejná výše tržeb bude znamenat poloviční úbytek zákazníků, kteří si raději zaplatí turistickou třídu a za ušetřené peníze si koupí jachtu.

Obnova letecké dopravy business class
Byznys a podnikáníDopravaInflaceSvětová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa