Afrika ekonomicky roste a sílí. Tyto firmy a jejich akcie by z toho měly výrazně těžit

Burzy v oblasti Perského zálivu jsou kvůli kolabující ceně ropy pod prodejním tlakem. Saúdská Arábie, která za měsíc odepsala 12 %, se tak podobně jako Dubaj a další trhy může podle expertů podívat ještě níže. To otevírá zajímavé příležitosti pro investory sledující delší horizont. Nabízí se lovit například v sektoru telekomunikací, kde se najdou i tituly se 40% a vyšším růstovým potenciálem, říká Tibor Bokor, hlavní analytik dubajské pobočky investiční banky Arqaam Capital pro technologie, média a telekomunikace.
Futures kontrakty na ropu se v USA dostaly na nejnižší úroveň od roku 2009. Většina akciových trhů v Perském zálivu na to zareagovala dalším poklesem. Po zhruba měsíc trvajících výprodejích jde podle analytiků ze stanice Al-Džazíra o další pobídku porozhlédnout se po zajímavých titulech, které propadly s trhem. Co konkrétně se v tuto chvíli líbí vám?
Zaměřuji se na telekomunikace a pokrývám zhruba 30 společností, které se na Blízkém východě a v Africe obchodují. Trh, který sleduji, je zajímavý mimo jiné i díky vysokému podílu drobných investorů, na některých trzích jde o 70-75 %. To znamená, že je hodnocení firem trochu jiné než třeba v Londýně nebo New Yorku. A to je svým způsobem příležitost. Tito investoři totiž věnují hodně pozornosti růstu čistého zisku, P/E a dividendám, zatímco já se celý svůj profesionální život soustředím zejména na cash flow. I díky tomu v regionu nacházím hodně společností, které jsou nesprávně oceněné. Lze předpovědět, kdy začne společnost generovat jaký čistý zisk, na což investoři zareagují. Jde tedy o dobře predikovatelný a hodně zajímavý trh.
Výběr konkrétních titulů na Blízkém východě a v Africe je výsadou relativně úzké skupiny expertů, mezi něž patříte i vy. Nabídněte ochutnávku toho, s čím pracujete, co je pro vás zajímavé.
Z těch 30 sledovaných společností je zhruba šest, u nichž v horizontu 12 měsíců odhadujeme více než 30% návratnost. Příkladem firmy, která se nám už nějakou dobu hodně líbí, je kuvajtská VIVA. Ta před necelým rokem provedla IPO. Do té doby ji investoři příliš neznali, nějakou dobu se s ní tedy seznamovali. I proto byl ještě nedávno potenciální upside titulu 40 %. Za zmínku určitě stojí i egyptské firmy Telecom Egypt a Global Telecom. I ty mají potenciál růstu v řádu desítek procent.
Nedávno se i v českých médiích probíraly příležitosti spojené s otevřením saúdskoarabského trhu zahraničním investorům. Je na něm něco zajímavého, co spadá pod váš obor?
V Saúdské Arábii nic vyloženě zajímavého nevidíme. Země má v telekomunikacích svůj vlastní příběh, který pro investory není příznivý. Na druhou stranu by mohl být na tomto trhu zajímavý spotřebitelský sektor, protože země vyrábí například hodně potravin pro celý region. Firmy z tohoto odvětví, například Almarai, jsou tedy celkem atraktivní. Stejně tak jsou zajímavé bankovní tituly a ropné a plynárenské společnosti. Co se telekomunikací týče, stále čekám. Trh zaznamenává hodně investičních aktivit, ale až se situace uklidní – podle mě v letech 2016-2017 –, začne být i tento sektor zajímavý.
Telekomunikačnímu odvětví ve vámi sledovaném regionu předpovídáte růst tržeb o zhruba 6 %. To při srovnání s nejvýkonnějšími firmami z jiných oborů nepůsobí nijak výjimečně, v rámci samotného sektoru by to ale byl velice slušný výsledek. Co jej má zajistit?
Telekomunikace jako obor příliš nerostou, to platí globálně, a a jakýkoli pozitivní vývoj tržeb je proto hodně zajímavý. Nyní na celém světě dochází k tomu, že příjmy z hlasových služeb klesají a nahrazují je příjmy z datových služeb. To se navzájem kompenzuje, takže mnohé společnosti generují nulový růst. Z tohoto pohledu jsou některé společnosti z námi sledovaného regionu, například zmíněná VIVA, které rostly tržby o 20 %, výjimečné. Ano, jde o jev dlouhodobě neudržitelný, VIVA jako relativně mladá společnost získávala podíl na trhu, nicméně krátkodobě to bylo zajímavé, a to i proto, že podobných příležitostí je na celém světě jako na prstech jedné ruky.
Pokud se na Blízký východ a Afriku podíváme obecněji, z čeho by mohly tamní firmy těžit? Co vnímáte jako jejich konkurenční výhodu například ve srovnání s východní Evropou?
Obchodní model ve východní Evropě je postaven na škrtání nákladů, optimalizaci a sdílení sítí operátory. Není to o růstu počtu zákazníků, o růstu tržeb. Hodně blízkovýchodních firem je naopak aktivních v Africe, kde se čeká 5% růst již díky očekávanému růstu populace. Na Blízkém východě je růst počtu obyvatel poháněn přílivem zahraničních pracovníků, takže i zde sledujeme 3-5% růst. To je v porovnání se stagnující Evropou výhoda. Pro telekomunikační společnosti a spotřebitelský sektor obecně je totiž růst populace zajímavým zdrojem růstu, což platí dvojnásob, pokud je obyvatelstvo mladé. A to v Africe i na Blízkém východě je.