Co musíte ráno vědět (17. června)

Jak uplynulý týden zakončily akcie v Evropě a za oceánem, jak je na tom podle ratingové agentury Moody's turecká ekonomika a s jakým autem se chce ve světě prosadit Indie? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie v pátek klesly, výrobce čipů tlačila dolů nejistota ohledně poptávky
Americké akcie v pátek mírně oslabily. Výrobci čipů se dostali pod tlak, protože společnost Broadcom varovala, že na poptávku po čipech mají negativní vliv obchodní neshody mezi Spojenými státy a Čínou. Index Dow ztratil 0,07 % na 26 089,61 bodu, širší S&P 500 se snížil o 0,16 % na 2 886,98 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite klesl o 0,52 % na 7 796,66 bodu. Index volatility VIX klesl o 3,41 % na 15,28 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA se snížil o jeden bazický bod na 2,08 %. Za celý uplynulý týden index Dow přidal 0,41 %, S&P 500 se zvýšil o 0,47 % a Nasdaq Composite stoupl o 0,7 %.
2. Evropské akcie v pátek oslabily, za celý týden však mírně zdražily
Evropské akciové trhy zakončily páteční obchodování v červených číslech, když byly pod tlakem růstu napětí mezi USA a Íránem. Důvodem byla čtvrteční evakuace dvou ropných tankerů v Ománském zálivu, které se staly terčem útoku. Regionální index STOXX Europe 600 odepsal 0,4 % na 378,81 bodu, za celý týden však získal 0,35 %. Britský FTSE 100 klesl v pátek o 0,31 % na 7 345,78 bodu (za týden: +0,19 %), francouzský CAC 40 se snížil o 0,15 % na 5 367,62 bodu (za týden: +0,07 %) a německý DAX oslabil o 0,59 % na 12 096,4 bodu (za týden: +0,6 %).
3. Pražská burza v pátek nepatrně zpevnila, dařilo se akciím ČEZ
Pražská burza zakončila páteční obchodování v plusu, index PX však stoupl pouze o 0,06 % na 1 051,46 bodu. Nahoru burzu táhly zejména akcie energetické skupiny ČEZ (+0,83 % na 544,50 Kč) a Komerční banky (+0,72 % na 904 Kč). Objem obchodů byl s necelými 366 miliony korun podprůměrný. Za celý týden pražská burza podle indexu PX přidala 0,2 %.

4. Očekávané události
V pondělí vyjde v Česku zpráva o výrobní inflaci, německá centrální banka zveřejní pravidelnou měsíční zprávu a ve Spojených státech se odpoledne investoři zaměří na index podnikatelské nálady newyorského Fedu (Empire State index) a index cen domů NAHB. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Moody's snížila rating Turecka hlouběji do spekulativního pásma
Mezinárodní ratingová agentura Moody's snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti Turecka o jeden stupeň na úroveň B1. Rating se tak posunul ze spekulativní kategorie do vysoce spekulativní kategorie. Jeho výhled zůstává negativní, což signalizuje, že agentura by v dohledné době mohla přikročit k dalšímu zhoršení ratingové známky.
6. Nowotny z ECB preferuje pružný inflační cíl
Člen Rady guvernérů Evropské centrální banky (ECB) Ewald Nowotny preferuje větší pružnost na cestě k inflačnímu cíli instituce. "Domnívám se, že by bylo rozumné mít trochu větší flexibilitu, jako to udělala izraelská nebo česká centrální banka," uvedl v rozhovoru s německým listem Handelsblatt.
7. Saúdská chce letos dokončit privatizaci za dvě miliardy rijálů
Saúdská Arábie hodlá do konce letošního roku dokončit privatizační dohody za dvě miliardy rijálů (12,2 miliardy Kč). Vláda rovněž nadále počítá s primární nabídkou akcií ropné společnosti Saudi Aramco, která by se měla uskutečnit příští rok nebo na počátku roku 2021. Řekl to v rozhovoru s listem Aš-Šark al-Avsat korunní princ Muhammad bin Salmán.
8. The Observer: Piloty Boeingu 787 znepokojuje protipožární systém
Piloti leteckých společností se obávají o bezpečnost Boeingu 787 Dreamliner, neboť klíčový protipožární systém je náchylný k poruchovosti. S odvoláním na nejmenované piloty to uvedl nedělník The Observer. Společnost Boeing aerolinky na záležitost upozornila a americký Federální úřad pro letectví (FAA) rozhodl, že provoz těchto letounů nezakáže, přestože připustil, že tento problém existuje.
9. Pokles odbytu koncernu Volkswagen v květnu zpomalil
Odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v květnu snížil o 3,6 % na 918 900 vozů. Tempo jeho poklesu tak kleslo z dubnových 6,6 %. Společnost rovněž upozornila, že si vedla lépe než celý automobilový trh, což vedlo k mírnému nárůstu jejího globálního tržního podílu.
10. Huawei odkládá uvedení svého ohebného telefonu Mate X na trh
Čínská společnost Huawei odložila uvedení svého ohebného telefonu Mate X na trh o tři měsíce. Firma původně chtěla začít nový přístroj prodávat již tento měsíc, podle mluvčího podniku však zahájení prodeje posunula až na září.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
BONUS
Bloomberg: Hatchback z Vietnamu chce vyhrát nad Fordem a Toyotou
Vietnam vstupuje na trh osobních vozů s vlastní značkou. Z montážní linky vietnamské automobilky VinFast, která je součástí konglomerátu Vingroup, sjely první automobily. VinFast chce být ve Vietnamu první, kdo uspěje v konkurenci zahraničních výrobců, jako jsou Toyota, Ford a Honda, napsala agentura Bloomberg.
Prvním automobilem VinFastu je hatchback Fadil, který zákazníky přijde na 394,5 milionu dongů, tedy asi 383 000 Kč. Společnost uvedla, že do podnikání hodlá investovat až 3,5 miliardy dolarů. Později bude vyrábět také sedan, sportovně užitkový vůz a motocykl na elektrický pohon. Před rokem získala na automobily 10 000 předobjednávek, plnit je začne od pondělí.
VinFast to ale nebude mít jednoduché, upozornila agentura Bloomberg. "Spotřebitelé se soustředí na kvalitu a Vietnamci dávají přednost vysoce ceněným zahraničním značkám. Bude jim trvat roky, než přijmou novou místní značku," soudí analytik ACB Securities Truc Pham. Vyhrát nad renomovanými značkami se nepodařilo vietnamské automobilce Vinaxuki, která byla založena v roce 2004 a jejíž provoz byl ukončen v roce 2015.
Podle vietnamského sektorového sdružení Vietnamci v prvních pěti měsících roku 2019 koupili 119 497 nových vozidel, což je o 18 % více než v předchozím roce.
VinFast plánuje vyrábět zprvu 250 000 vozů ročně, do roku 2025 hodlá výrobu zvýšit na 500 000. Loni společnost uvedla, že export plánuje na polovinu roku 2020.
Automobily VinFastu nejsou výhradně z domácích komponentů, Fadil má podvozek od Opelu a sedan a SUV zase od BMW. Šéfem firmy je Jim Deluca, který byl dříve ve vedení General Motors.