KONTEXT: Orwell na steroidech aneb lesk a bída (českého) automobilu

Zájem o auta (i) kvůli pandemii covidu-19 zeslábne. Sektor proto zažívá revoluci, na niž Česko může doplatit, varuje vedoucí partner společnosti EY Petr Knap. To nejlepší z jeho debaty s hlavní ekonomkou Raiffeisenbank Helenou Horskou vám Investiční web přináší exkluzivně coby mediální partner knihy Orwell na steroidech: Průvodce chaosem 21. století, v níž najdete její kompletní verzi.
Covid versus mobilita: Začátek konce osobního vozu, nebo jeho renesance?
Covid-19 nám bezpochyby ukázal, že spoustu věcí již nyní můžeme s pomocí moderních technologií řešit na dálku. Potřeba mobility by tak mohla výrazně poklesnout. Na druhou stranu lidé v důsledku pandemie o něco více preferují individuální dopravu soukromými vozy, kde je minimální riziko nákazy. To jen potvrzuje, že jedním z hlavních determinantů potřeby a druhu mobility ve světě zítřka bude poptávka po fyzickém pohybu z místa na místo.
Již na konci třetího desetiletí tohoto století přitom určitě dokážeme vyřešit spoustu věcí ve virtuální realitě, což nám potvrdila poslední zkušenost. Vizionáři jako Ray Kurzweil navíc tvrdí, že tou dobou již neodlišíte virtuální realitu od reálného světa. Pokud bude nadále platit Mooreův zákon a výkon procesorů se bude navyšovat jako v předchozích desetiletích, nebudeme mít potřebu někam jezdit, vše zažijeme a vyřídíme ve virtuální realitě.
Covid versus mobilita: Kdo (a jak) rozhodne o osudu českého autolandu?
Automobily zítřka se určitě nebudou vyrábět v současných továrnách. Automobilka bude mnohem flexibilnější koncept - bude mnohem více modulární, bude mít mnohem méně lidí ve výrobě, bude mít mnohem více sofistikovanějších částí čítajících software, práci s daty a vývoj autonomních systémů a také další analytické a podpůrné nástroje.
Je přitom potřeba zdůraznit, že se karty rozdávají již nyní. Dodavatelské řetězce pro elektromobily se například budují separátně a nově. Větší roli v nich hrají dodavatelé, spousta vývoje je nyní outsourcována automobilkami od Tier 1 dodavatelů.
Klíčová otázka z hlediska celé české ekonomiky je, zda se do takto vzniklých platforem a řetězců prosadíme. Odpověď je podmíněna tím, zda má vedení osud své firmy pod kontrolou, zda to není jen pobočka nadnárodního koncernu, který firemní strategii vytváří někde jinde.
Covid versus mobilita: Koncentrace, nebo fragmentace výroby? Obojí!
Poptávka po klasice, tedy automobilech, jak je známe a bereme dnes – u automobilky Škoda Auto jde zhruba o modely od Fabie po Superb nebo Kodiaq –, bude klesat. Společně s tím ale budou vznikat vozidla, která nabídku doplní v nových segmentech. Půjde o nějaká jednostopá vozítka, něco menšího, velikostně podobného Smartu, zároveň kupříkladu o autonomní pody a tak dále. A poptávka po těchto a dalších možnostech, jak se dostat z místa na místo, poroste.
V součtu tak dopravních prostředků, z velké části nejspíše autonomních, bude více, než kolik jich máme dnes. Otázka je, zda je všechny budou vyrábět stávající automobilky. Podle mě téměř jistě ne. Vzniknou další výrobci nebo nové značky, a výběr tak může být extrémně bohatý. Možná se to vše bude dít pod křídly několika velkých koncernů, ale pestrost nabídky pro zákazníka bude zaručena.
Knihu Orwell na steroidech: Průvodce chaosem 21. století si můžete objednat ZDE. Společně s Bublu Thakur-Weigold v ní své vize a tipy nabízejí ekonom Pavel Kysilka, autor sci-fi Ondřej Neff, hrabě František Kinský a dalších osmnáct předních intelektuálů z Česka i zahraničí.